Leerstof universiteiten via Internet toegankelijk voor ontwikkelingslanden

De Amerikaanse Hewlett Foundation stelt $ 900.000 dollar beschikbaar voor de ondersteuning van lerarenopleidingen in Afrika. Met behulp van dit geld worden vrij beschikbare leerstof online ontsloten. Deze leerstof is door een aantal Amerikaanse en Chinese universiteiten ontwikkeld. Eind 2006 moet deze voor iedereen toegankelijke web portal operationeel zijn. De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van conferentie naar conferentie

Na de SURF Onderwijsdagen mocht ik in het kader van het SURF-project ‘Multiprofessioneel leren met behulp van ICT‘ een symposium voorzitten tijdens het congres van van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs. Binnen drie dagen een sessie over hetzelfde onderwerp bij een heel ander publiek. We startten de sessie met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digital libraries en leren

Vanochtend werd de keynote verzorgd door Clifford Lynch. Zijn verhaal -zonder sheets of slides- sprak mij wat minder aan. Maar dat komt waarschijnlijk door meer bibliotheek-achtige karakter ervan. Ik verwacht dat Gerard Bierens en Sybilla Poortman vanuit hun vakgebied er uitvoeriger op in zullen gaan.  Aanvulling 18 november 2005: Cindy

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerpprincipes voor leren in de netwerksamenleving

Wim Veen en Frans Jacobs hebben een publicatie geschreven over leren van jongeren. Hun sessie sloot aan op Prensky’s verhaal. Sterker, er was behoorlijk sprake van overlap. Veen hield een redelijk korte inleiding over de kenniseconomie, de nieuwe geletterdheid (jongeren leren in netwerken) en nieuwe visies op leren (George Siemens’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynote speeches eerste dag SURF Onderwijsdagen 2005

KPN-baas Scheepbouwer mocht de SURF Onderwijsdagen van dit jaar openen. Tot mijn verbazing sprak hij als Nederlander Engels tegen een bijna 100% Nederlandstalig publiek. Bedrijfsleven en onderwijs noemde hij natuurlijke bondgenoten en "shakers and movers" van de kenniseconomie. Volgens Scheepbouwer zouden ICT-afdelingen van onderwijsinstellingen veel meer krachten moeten bundelen om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder