Weblogs ten behoeve van een “virtual learner centred approach”

De bekende hoogleraar Walter Baets heeft een paper geschreven met als titel "Virtual learner centred approaches for diversity in learning: Recent experiments with the use of a Blog" (in Word-formaat). In dit paper beschrijft hij een didactische aanpak, waarbij hij een weblog inzet (inmiddels ook een wiki).  In het paper

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Goedkoop mobiel Internet via SURFnet

Gelezen in SURFnet Nieuws: Als vervolg op de Freeband-pilot, heeft Mobilander een WLAN-dienst geintroduceerd voor studenten en medewerkers van op SURFnet aangesloten instellingen. Voor een vast bedrag per maand kunnen zij toegang krijgen tot alle Mobilander hotspots. Deze hotspots zijn te vinden in de universiteitssteden Amsterdam, Delft, Eindhoven, Enschede, Groningen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Centrum voor Advanced Gaming and Simulation

Ik lees net in een nieuwsbrief van de Universiteit Utrecht dat vandaag het Center for Advanced Gaming and Simulation (AGS) wordt opgericht. De Universiteit Utrecht, TNO en HKU ondertekenen hiervoor vandaag een overeenkomst. AGS is een gezamenlijk kenniscentrum op het gebied van de geavanceerde ICT-technieken voor spelontwerp en simulatieomgevingen. Het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflective learning, future thinking

Stephen Downes is positief over een paper met een lange titel: Reflective learning, future thinking: digital repositories, e-portfolios, informal learning and ubiquitous computing. Seriously, there’s some pretty good thinking in this document Wat blijkt: geschreven voor een congres dat mede door SURF is geschreven! En met twee van de co-auteurs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verslag ePortfolio plugfest

De dag voordat het ePortfolio congres in Cambridge van start ging, vond in de zelfde congreslocatie een ePortfolio ‘plugfest’ plaats. The aim of e-portfolio plugfest is to bring developers to one place and allow them to test real time interoperability before end-users get their hands on e-learning applications. European Schoolnet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren als netwerk-creatie

ASTD’s Learning Circuits biedt George Siemens de gelegenheid zijn theorie over ‘connectivism’ uit te leggen. Volgens Siemens schieten behaviouristische, cognitivistische en constructivistische concepten over leren tekort. De benadering van leren als het realiseren van verbindingen (netwerk-creatie, connectivism) wil hier aan tegemoet komen. George Siemens legt op een duidelijke manier uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software en afstandsonderwijs

Terry Anderson -onder meer bekend van een boek over e-learning in de 21ste eeuw– heeft een interessant paper geschreven over "educational social software" voor afstandsleren. This paper discusses the challenges of developing modes of distance education that afford maximum freedom for learners—including the ability to enroll continuously and to pace

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder