Ontwerpprincipes voor leren in de netwerksamenleving

Wim Veen en Frans Jacobs hebben een publicatie geschreven over leren van jongeren. Hun sessie sloot aan op Prensky’s verhaal. Sterker, er was behoorlijk sprake van overlap. Veen hield een redelijk korte inleiding over de kenniseconomie, de nieuwe geletterdheid (jongeren leren in netwerken) en nieuwe visies op leren (George Siemens’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynote speeches eerste dag SURF Onderwijsdagen 2005

KPN-baas Scheepbouwer mocht de SURF Onderwijsdagen van dit jaar openen. Tot mijn verbazing sprak hij als Nederlander Engels tegen een bijna 100% Nederlandstalig publiek. Bedrijfsleven en onderwijs noemde hij natuurlijke bondgenoten en "shakers and movers" van de kenniseconomie. Volgens Scheepbouwer zouden ICT-afdelingen van onderwijsinstellingen veel meer krachten moeten bundelen om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pre-conferentie SURF Onderwijsdagen 2005

Gisteren zijn de SURF Onderwijsdagen van start gegaan. Ik zal een aantal berichten over dit congres schrijven. Te beginnen met de pre-conferentie die ik zelf mee heb mogen organiseren. Tijdens deze conferentie stonden de "lessons learned" van het SURF-project "Multiprfessioneel leren met behulp van ICT" centraal. In dit project is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronische portfolio’s verbinden leren en werken

Door met een elektronisch portfolio te werken, worden studenten zich er van bewust dat zij in een interdisciplinaire wereld leven, werken en dus ook leren. Een elektronisch portfolio moedigt studenten aan om dwarsverbanden te leggen tussen verschillende competenties en taken. Dat blijkt uit een analyse van een twee jaar durend

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een wiki voor samenwerkend leren

Social software en computer supported collaborative learning. Twee onderwerpen die mij zeer interesseren. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de doctoraal scriptie "wiki in het Hoger Onderwijs. Een onderzoek naar wiki ter facilitering van CSCL", waar Pierre Gorissen over schrijft. Ik heb de samenvatting gelezen. Interessant citaat: "Het begrip

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder