Hoe worden elektronische leeromgevingen aan de Universiteit Utrecht gebruikt?

De Universiteit Utrecht gebruikt twee elektronische leeromgevingen, BlackBoard en WebCT.In het voorjaar van 2005 hebben drie van mijn collega’s van het Expertisecentrum ICT in het onderwijs een on-line vragenlijst afgenomen bij alle docenten die in hun onderwijs gebruik maken van Blackboard of WebCT. Het verslag van de evaluatie staat nu

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: samenwerkend leren: show and tell

De één na laatste sessie ging over het ontwikkelen en managen van leeromgevingen voor samenwerkend leren. Vooral de aanpak was erg de moeite waard. Deelnemers gingen in groepjes aan tafels zitten. Aan elke tafel zat een presentator die gedurende ongeveer tien minuten kon vertellen over zijn/haar onderwerp. Aan het eind

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: ICT as a catalist for change

De tweede conferentiedag startte met twee paralelle plenaire sessies. Eén sessie ging over ICT als katalisator voor veranderingen. Professor Gilly Salmon (auteur van boeken over e-moderating) gaf aan dat mensen lange tijd hebben geprobeerd te leren vliegen door vogels te imiteren (fladderen). Dat was weinig succesvol. Volgens Salmon zijn we

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: Future visions

De eerste dag van de Online Educa 2005 werd afgesloten met vier plenaire presentaties. Sir John Daniels sprak over hoe de "digital divide" getransformeerd kan worden in "digital divident". Een grote groep wereldburgers heeft immers niet of nauwelijks toegang tot Internet en e-learning. Hij hield een pleidooi voor "open educational

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: mobile learning

Drie presentaties, van zeer verschillende aard over mobile learning. De eerste presentatie ging over http://www.machm-it.org, een non profit organisatie die een "nieuwe leercultuur" wil promoten en waar je onder meer online kunt experimenteren met mobile learning. De derde presentatie was van Microsoft. Via www.windowsmobiletraining.com leveren zij werkplek ondersteuning over mobiele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: succesvolle implementaties

Tijdens de sessie "Making the most out of e-learning" gingen sprekers uit meerdere landen in op factoren die belangrijk zijn voor het succes van de invoering van e-learning. Op basis van de vijf bijdragen kunnen de volgende factoren worden genoemd: Relateer de inzet van e-learning altijd aan de ondernemingsstrategie, aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: Wat is de waarde van leren?

Tijdens de Oline Educa 2005 vond een sessie plaats met de titel "Establishing the Value of Learning in the Workplace". De Amerikaanse beroepsvereniging voor training en ontwikkeling (ASTD) heeft samen met IBM een onderzoek uitgevoerd onder 26 topmanagers van grote bedrijven. In dit onderzoek hebben ze gekeken wat de perceptie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa 2005: globalisering en trends

Editie 2005 van de Online Educa is vanochtend van start gegaan met drie key note’s. De Italiaanse hoogleraar Riccardo Petrella omschreef zichzelf als een activist tegen privatisering van kennis en leren. Petrella had een cynische kijk op globalisering en rol van kennis daarbinnen. Hij schetste een beeld van een wereld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder