Welke ELO op de korte en lange termijn

Binnen de Universiteit Utrecht gaan we onderzoeken of het mogelijk is over te gaan op één elektronische leeromgeving. Een complexe materie, mede aangezien de twee gebruikte elektronische leeomgevingen (althans de firma’s BlackBoard en WebCT) samengaan. Wij moeten ook een keuze maken voor de korte termijn (dat is tenminste de bedoeling).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

e-Portfolio binnen een lerarenopleiding

Lerarenopleidingen hebben inmiddels veel ervaring opgedaan met elektronische portfolio’s. Sterker, als je ergens succesverhalen hoort of leest is de kans groot dat het over lerarenopleidingen gaat. Vier van de mogelijk belangrijke redenen hiervoor zijn: Onderwijsinnovatie is kwestie van ’trial and error’, vallen en opstaan. Naar verloop van tijd gaat het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerstrategieën voor de moderne werknemer

Om medewerkers aan je organisatie te binden, zul je als bedrijf moeten investeren in leren. Suzanne Robert van IBM beschrijft in het artikel ""Millennial" Learning: On Demand Strategies for Generation X and Beyond" aan welke criteria dit leren moet voldoen, wil je een krachtige leeromgeving voor jongere werknemers aan kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Beïnvloed “digitale kloof” succesvol leren?

Halen leerlingen die thuis een computer hebben eerder een schooldiploma dan leerlingen zonder PC? Een onderzoeker van de Universiteit van Californië beweert van wel. En omdat ‘witte’ leerlingen in de VS vaker thuis de beschikking hebben over een PC dan ‘zwarte’ leerlingen (of ‘Latinos’) ligt dit onderzoek extra gevoelig, zo

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Informatie Wikipedia vergelijkbaar met Britannica

Gelezen in WebWereld: De informatie van Wikipedia is van vergelijkbaar niveau als dat van de Britannica encyclopedie. Dat stelt het wetenschappelijke tijdschrift Nature. In ons universiteitsblad las ik laatst: Wikipedia of Winkler Prins? Ik ben erg enthousiast over Wikipedia waarmee eindelijk het Franse ideaal van een universele encyclopedie wordt gerealiseerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek naar elektronische leeromgevingen

This report records the results from a national survey, undertaken by UCISA and JISC into issues relating to the acquisition, use and support of VLEs. Aldus de eerste zin van een Brits onderzoeksrapport. Het onderzoek vergelijkt het gebruik van elektronische leeromgevingen (ELO) binnen het Britse hogere onderwijs over de jaren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De relativiteitstheorie

Ik heb geen natuurkundige achtergrond. Sterker, ik was blij dat ik natuurkunde op de middelbare school kon laten ‘vallen’. Maar wat zou zijn gebeurd als ik de beschikking had gehad over Einsteinlight? Van Galileo tot de relativiteitstheorie. Deze leerstof bestaat uit multimedia en veel achtergrondmateriaal. Als je moet wachten voordat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Non-verbale elementen bij online chatten

Joan Gajadhar en John Green geven in het Educause-artikel The Importance of Nonverbal Elements in Online Chat aan hoe nonverbal gedrag (zoals het gebruik van emoticons) betekenis kunnen verlenen aan synchrone discussies. Given time and experience, some of the same richness of real-time, face-to-face communication can occur in a virtual,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder