Digitale portfoliosystemen in het Nederlandse hoger onderwijs

Ik ben vandaag met Alex Kemps van Hogeschool InHolland aan de slag gegaan met het verwerken van vragenlijsten, waarmee we in opdracht van de SURF Special Interest Group NL-Portfolio het Nederlandse ‘portfoliolandschap’ in kaart willen brengen (wat betreft het hoger onderwijs). Een hele klus. We zijn ook nog lang niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is er anders aan e-learning 2.0?

Ik ben projectleider van een Europees project, genaamd Work & Learn Together. Dit project komt langszamerhand ‘op stoom’. We gebruiken een community met o.a. weblog faciliteit. Vandaag heb ik een bericht geschreven -geïnspireerd door het artikel E-learning 2.0 van Stephen Downes en mijn weblog post ‘E-learning 2.0: bull shit?‘- over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

SURF Groepen operationeel

Tijdens de laatste SURF Onderwijsdagen heb ik er al kennis meegemaakt. Maar nu is het schijnbaar operationeel (ook al ben ik geen officiële aankondiging tegen gekomen):  SURF Groepen. SURFgroepen brengt online documentopslag, chat, instant messaging en videoconferencing samen. Medewerkers en studenten van op SURFnet aangesloten instellingen kunnen een SURFgroep aanvragen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Podcasts voor docenten

Podcast for teachers bevat -de naam zegt het al- podcasts voor docenten. Deze podcasts zijn bedoeld voor professionalisering. Elke week wordt een podcast-aflevering gepubliceerd. Podcast for teachers is daarom onderscheiden met de 2005 Innovation Award for educational leadership in the field of professional development Deze onderscheiding wordt uitgereikt door Regional

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Scholen van de 21ste eeuw hebben ICT van de 21ste eeuw nodig

Aanleiding voor het bericht over Edutopia was eigenlijk een artikel van Marc Prensky: Adopt and Adapt, 21st-Century Schools Need 21st-Century Technology (via elearningpost). Prensky beschrijft vier stappen die scholen doorlopen als het gaat om de adoptie van technologie: Dabbling (dat letterlijk "spetteren" betekent, maar het beste omschreven kan worden als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Envisioning a Transformed University

In het artikel "Envisioning a Transformed University" gaan Duderstadt, Wulf en Zemsky in op belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen (zoals globalisering en ICT) en hun impact op de universiteit van morgen. Zij stellen onder meer: Institutional and pedagogical innovations are needed to confront these dynamics and ensure that the canonical activities of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De tien belangrijkste artikelen uit eSchool News

Wat waren volgens de redactie van eSchool News de tien belangrijkste artikelen uit 2005 over ICT en leren? Vandaag beschrijven  ze nummer 6 t/m 10, op 5 januari de top 5 (update 5 januari 2006). Sommige scholen zijn bijvoorbeeld slimmer ICT gaan toepassen als gevolg van stijgende brandstofprijzen.  Andere scholen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder