Mobiele technologie als wapen tegen AIDS

Mobiele technologie kan anno 2006 worden ingezet als eefctief instrument tegen de verspreiding van HIV en AIDS. De populariteit van de derde generatie mobiele telefoons groeit namelijk sterk en er worden steeds geavanceerdere applicaties voor mobiele telefonie ontwikkeld. Het Indiase bedrijf ZMQ maakt daarom een mobiele game waarmee de bewustwording

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vormen van gezamenlijk leren

Ik ben delen van Maarten de Laat’s dissertatie ‘Networked learning’ aan het lezen. Maarten onderscheidt twee vormen van gezamenlijk leren. Leren in sociale interacties: het leerproces is gezamenlijk, de leeruitkomsten komen vooral ten goede aan het individu. Collectief leren: proces en product zijn resultaat van een gezamenlijk verlopen activiteit. Een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblogs in verkiezingstijd

Gisteravond vond de aftrap plaats van de verkiezingscampagne van GroenLinks Nijmegen. Vier jaar geleden heb ik hierin een actieve rol gespeeld als webmaster en als één van de coördinatoren van het canvassen (verkiezingskrant huis-aan-huis rondbrengen en bij mensen aanbellen die een anti-drukwerk sticker hebben). Dit jaar werk ik alleen als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kansen voor informeel leren op de werkplek

Henk van Oostrum geeft op de website van het Work & Learn Together project een samenvatting van uitkomsten van een onderzoek naar informeel leren op de werkplek. Enkele interessante bevindingen: Most learning is informal, and consequently most learning that takes place in the workplace is informal. Research estimates it at

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samen leren in elektronische netwerken

Gelezen op de website van de Universiteit Utrecht: Promovendus drs. Maarten de Laat belicht in zijn dissertatie de pedagogische aspecten van het samen leren in electronische netwerken. Het blijkt dat de deelnemers, in hun online community in het hoger onderwijs, actief betrokken zijn bij de leeractiviteiten en verantwoordelijkheid nemen voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ELO markt sterk in ontwikkeling

Dat de markt van elektronische leeromgevingen (ELO) sterk in beweging is, bewijst de Edusite.Schreef men op 20 december jongstleden dat de Universiteit Twente voorlopig teletop blijft gebruiken (waarbij men Sakai nauwlettend in de gaten houdt), vandaag legt de redactie van Edusite het accent op de overweging van een lidmaatschap van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trackback spamming

Ik heb de laatste dagen veel last van trackback spamming. Daarom heb ik de configuratie van mijn weblog wat aangepast. Commentaren en trackback’s moeten eerst door mij worden geaccepteerd. Jammer, maar ik zie niet zo snel een alternatief. Ik ben overigens van plan ‘echte’ commentaren en trackbacks zonder censuur te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder