Weblogs: thoughts under construction

Ik discussieer regelmatig met collega’s over de waarde van weblogs. En ook over de mogelijkheid om in artikelen te refereren naar weblog bijdragen van anderen. Veel wetenschappers zijn vaak geneigd om pas te verwijzen naar opvattingen als ze gepubliceerd zijn in wetenschappelijke tijdschriften. Artikelen worden daarin pas na een langdurig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Website systeem denken

Binnen de management literatuur neemt het zogenaamde "systeem denken" een belangrijke plaats in. Bij systeem denken onderzoek je een vraagstuk bijvoorbeeld niet geïsoleerd, maar holistisch. Systeem denkers gaan er in feite van uit dat ‘alles met alles’ samenhangt.Peter Senge is met zijn "Vijfde discipline" een belangrijke vertegenwoordiger van deze stroming.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Financiële sector geeft meer geld uit aan e-learning

Bedrijven op het gebied van financiële dienstverlening besteden meer geld aan online trainingen voor hun ICT-medewerkers. Dat meldt de leverancier van trainingen, Thomson NETg. Het gaat daarbij vooral om trainingen die men op basis van wetgeving moet volgen. Investment in IT training by the finance sector slumped after 2000, but

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Portfolio niet meer als exameneis?

De Utrechtse universitaire commissie Bachelor-Master heeft begin 2006 de evaluatie van de in- en uitvoering van het Utrechtse bachelor-mastermodel afgerond. Het portfolio is in dit kader ingevoerd. Deze BaMa commissie constateert volgens het Universiteitsblad dat de ambities rond het portfolio te hoog zijn geweest. Citaat uit het evaluatierapport: De commissie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maakt e-learning 2.0 verschil?

Tom Karrer geeft een helder overzicht van de verschillen tussen e-learning 2.0 en e-learning zoals we dat tot dusver kennen: Eenvoudig te ontwikkelen Naadloze integratie Meer eenvoudige, doelgerichte tools Statisch versus dynamische samenstelling Dynamische content Software als een service Ik ben het niet helemaal met Karrer eens. Hij heeft m.i.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heeft e-Learning het onderwijs veranderd?

Onderzoekster Dr. Heather Kanuka beantwoordt deze vraag ontkennend. Zij beschrijft onder meer een cyclus waarbij we steeds naar nieuwe technologie grijpen als de ‘oude’ technologie de beloften niet waar maakt: The cycle goes like this: a technology is introduced into an educational context with the aim to improve some facet(s)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Guidelines voor open source sofware in het hoger onderwijs

De Britse zusterorganisatie van SURF, JISC, heeft vrij recent een paper over open source software naar het Britse hoger onderwijs gestuurd.  JISC wil hiermee het bewustzijn ten aanzien van open source software vergroten. In its latest guidelines, JISC – supported by its advisory service OSS Watch – advocates the use

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder