Designing spaces for effective learning

De wijze waarop we ruimtes inrichten beïnvloedt ook de manier hoe we ons binnen die ruimtes kunnen gedragen. Het onderwijs heeft daar bijvoorbeeld veel last van. Veel schoolgebouwen zijn vaak nauwelijks geschikt voor eigentijds onderwijs. Het Britse JISC heeft recent een brochure uitgegeven die vertrekt vanuit ideeën over "leren in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwikkelingsfasen van een community, levels of trust en tools

Gisteren schreef ik over tools voor samenwerking en niveaus van vertrouwen. Ik kondigde aan een koppeling te zullen maken tussen de 5 stages van Gilly Salmon, de "levels of trust" van Dugage en bijbehorende communicatie tools. In onderstaande tabel heb ik deze koppeling proberen te maken. Ik heb ook nog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tools voor samenwerking en niveaus van vertrouwen

Een bijeenkomst in het buitenland, veel projecten op m’n werk, gestress met mijn (deed niets meer, heb ‘m net voor reparatie opgestuurd), partijraad van GroenLinks waar ik voorzitter van ben (en voor moet bereiden), een deadline voor de belastingaangifte, een naderende, erg belangrijke, geregel rond een verbouwing: voila, daar is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 en het hoger onderwijs

In Web 2.0: A New Wave of Innovation for Teaching and Learning? gaat Bryan Alexander in op de implicaties van social software cs voor het hoger onderwijs. Hij geeft veel voorbeelden van social software, microcontent, ‘openenss’ en folksonomy. Een beetje veel voorbeelden zelfs. Tientallen applicaties passeren de revue. Pffff…. The

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Blended’ training: een ‘leven lang leren’ invoeren

Deze zomer organiseert een internationaal consortium van universiteiten en gerennommeerde opleidingsinstituten de internationale training “Managing Lifelong Learning”. Vanuit mijn werkgever ben ik hierbij betrokken. Deze training ondersteunt managers van onderwijs- en opleidingsinstituten bij de ontwikkeling van een vernieuwende leerstrategie voor hun organisatie. Samen met experts uit zes Europese landen ontwikkelen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder