Social skills durch social software: een aanrader!

Gisteren heb ik het congres Social skills durch social software in Salzburg bezocht. En ik moet zeggen: zelden zo’n inhoudelijk goed congres bezocht! Drie prima key notes, goede workshops (veel discussie!), redelijk kleinschalig, interessante mensen (voornamelijk uit Oostenrijk en Duitsland). Bovendien zie je steeds meer een combinatie tussen een face-to-face

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Salzburg en e-portfolio’s

Morgenvroeg vertrek ik voor een paar dagen naar Salzburg. Ik mag daar woensdagmiddag -auf Deutsch- een presentatie geven over e-portfolio’s in het hoger onderwijs. Het congres, waar ik mag presenteren, gaat overigens over "Mehr ‘Social Skills’ durch ‘Social Software’?". Helen Barett (e-portfolio goeroe) houdt onder meer een key note. Als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Grote meerwaarde van e-learning bij bedrijven

E-learning heeft -indien het goed wordt gebruik- veel meerwaarde voor het leren binnen bedrijven. Dat concluderen vier studentes op basis van uitgevoerd onderzoek. Het gaat daarbij zowel om e-learning "op continue basis (just-in-time leren) als bij bedrijfsopleidingen (just-in-case leren)". In het artikel Het gebruik van e-learning in bedrijven: een uitdaging!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google Jockeying

Hoe kun je hoorcolleges en presentaties meer aantrekkelijk maken voor de ‘Net Generation’? Via Google Jockeying! A Google jockey is a participant in a presentation or class who surfs the Internet for terms, ideas, Web sites, or resources mentioned by the presenter or related to the topic. The jockey’s searches

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software in het hoger onderwijs

Todd Bryant beschrijft in de Educause Quarterly hoe het tools als weblogs en wiki’s in het hoger onderwijs kunnen worden gebruikt. Voor beginners, zou ik zeggen. Al zullen beginners mogelijk afhaken bij de uitgebreide beschrijvingen van gebruikte technologieën. Enkele illustratieve citaten: At Dickinson College we have used blogs to let

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Feiten versus veronderstellingen over e-portfolio’s

Behalve het portfoliolandschap van Alex Kemps en mijzelf werden gisterochtend tijdens de studiedag van NL Portfolio ook de resultaten van een literatuurstudie van Erik Driessen cs gepresenteerd (Universiteit Maastricht). Erik heeft met zjn collega’s gezocht naar empirische evidentie ten aanzien van de meerwaarde van het elektronisch portfolio voor het Nederlandse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder