White paper rapid e-learning

Rapid e-learning impliceert dat je in korte tijd -met eenvoudige tools- web-based content kunt ontwikkelen. Kern Communications heeft hierover een white paper geschreven. Ze vergelijken hierin rapid e-learning met ’traditioneel online leren’, en stellen onder meer dat de kosten van rapid e-learning 20% bedragen van de kosten voor ‘gewoon’ e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevorderen verplichte online leeractiviteiten verdiepend leren?

Mark Notess en Lisa Neal werpen in het artikel "Deep" Thoughts. Do mandatory online activities help students leave surface-learning behind? een interessante discussie op: moeten we lerenden verplichten tot online participatie? While online instructors can mandate certain behaviors, they can’t force students to learn. We all operate under the assumption

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Clickerati Generatie: de digitale kloof begint vroeg

Interessant concept: Mechelle De Craene en John Cuthell hebben een artikel over de "net generation" geschreven op basis van een concept-paper. Normaal gesproken worden artikelen pas gepubliceerd nadat een paper "af" is en collega-wetenschappers het hebben gepeer reviewed. Dankzij Internettechnologie kun je nu eenvoudig voor een andere benadering kiezen. De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rapport portfoliolandschap

Ruim een week geleden schreef ik: Vandaag organiseert de special interest group NL Portfolio van SURF een dag voor betrokkenen bij elektronische portfolio’s. Ik presenteer samen met Alex Kemps van Hogeschool InHolland de resultaten van onze inventarisatie van het portfoliolandschap in het Nederlandse hoger onderwijs. SURF heeft er een boekje

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vacature adviseur Expertisecentrum ICT en didactiek in het (hoger) onderwijs

Bij mijn werkgever zijn we naarstig op zoek naar versterking. Je zult werkzaam zijn binnen het Expertisecentrum ICT in het onderwijs. Dit centrum is ondergebracht bij het IVLOS (Universiteit Utrecht). De missie van het Expertisecentrum luidt als volgt: "Het op een effectieve en efficiënte wijze invulling geven aan de integratie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de web 1.0 generatie en zelforganisatie als succesfactor

Sebastian Fiedler liet tijdens de tweede workshopronde van het congres Social skills durch social software een voorbeeld zijn van een projectomgeving die gebaseerd is op web 2.0 principes. Deze omgeving, iCamp is ontwikkeld door het bedrijf Permalink en wordt binnen een Europees project gebruikt. Alle deelnemers kunnen bijvoorbeeld zien wie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over “wired fences” en “Wissen Bloggers”

Tijdens de eerste workshopronde van het congres Social skills durch social software leverde Graham Attwell als vanouds kritiek op de manier waarop wij het leren organiseren: "Learning has become commodified", zo stelde hij, kennis dreigt geprivatiseerd te worden en een leven lang leren wordt wel heel beperkt geïnterpreteerd. Mede hierdoor,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder