Positieve waardering (t)e-learning

Docenten, trainers en lerenden waarderen (t)e-learning over het algemeen erg positief. Dat blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoeksrapport van een onderdeel van Cedefop. Meer dan zeshonderd personen hebben deelgenomen aan het onderzoek. De auteurs constateren op basis van het onderzoek: The overall impression which permeates from this analysis is that

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sakai seminar

Woensdagmiddag heb ik een SURF-seminar over Sakai bijgewoond. Een hele aardige sessie die wat mij betreft langer had mogen duren dan twee uur. Sakai is binnen het hoger onderwijs sterk in opkomst. Meer dan honderd instellingen zijn inmiddels lid van de Sakai Foundation, die Sakai als open source software ontwikkelt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De iPods als leermiddel

Het artikel iPods as classroom tools are growing trend among national college campuses illustreert hoe Apple’s kaskraker ten behoeve van onderwijsdoeleinden kan worden gebruikt. En niet alleen om opgenomen colleges te vertonen. Some professors have replaced office hours with a podcast of the week’s most frequently asked questions. De critici

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eerste Britse Edublog conferentie

In Groot-Brittannië wordt begin juni de eerste Britse Edublog conferentie gehouden. Met Barbra Ganley en Stephen Downes als key note sprekers. Twee thema’s staan centraal: 1. Deployment of weblogs and related technologies within educational institutions and the learning and teaching environment: navigating risk (morning sessions) 2. Blogging as community practice:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Engagement with Electronic Portfolios: Challenges from the Student Perspective

David Tosh is bekend van ELGG, een applicatie die beschouwd kan worden als een ‘personalized learning environment’. Tosh heeft samen met drie co-auteurs het artikel "Engagement with Electronic Portfolios: Challenges from the Student Perspective" geschreven. The e-portfolio is (or should be) part of a student-owned, student-centred approach to learning which

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar een volwassen ePortfolio

Di Challis beschrijft in het artikel Towards the mature ePortfolio: Some implications for higher education vijf niveaus van volwassenheid (‘maturity’) van een eportfolio. De auteur presenteert ook een checklist waarmee je kunt kijken hoe ‘mature’ het eportfolio binnen jouw instelling is. Ik vind het wel wat lastig om op basis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder