Verzamelsite personal learning environments

Een paar dagen geleden besteedde ik aandacht aan Graham Attwell’s paper over de ‘personal learning environment’.  Vandaag kom ik via Stephen Downes op een wiki-site over persoonlijke leeromgevingen. Je vindt hier diverse bijdragen (zoals weblog posts) over dit fenomeen. A great general resource containing numerous references and descriptions of resources

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Britse Edublog conferentie voorbeeld voor de Nederlandse edubloggers?

De afgelopen week vond in Engeland de eerste Britse Edublog conferentie plaats. Ik begreep onlangs van Graham Attwell dat tientallen Britse edubloggers er niet aan deel konden nemen omdat er beperkt plek was. Verschillende edubloggers besteden aandacht aan deze conferentie. Bijvoorbeeld Peter Ford en Terry Freedman. De laatste constateert onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software gebruiken binnen het onderwijs

De editie van Innovate van deze maand bevat een artikel waarin Ulises Mejias beschrijft hoe social software gebruikt kan worden om onderwijs over social software vorm te geven (vanuit een constructivistisch perspectief). Mejias noemt deze benadering van leren ´distributed research´, waarbij studenten onder meer praktische onderzoeksvaardigheden leren. Mejias heeft een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Managementstart

Via een bericht op de Managementsite kom ik toevallig terecht bij Managementstart. Lijkt een interessante website te zijn (met RSS-feed).  Ik trof er een aardig artikel over service oriented architecture aan (voor managers, dus eenvoudig geschreven): Het toekomstbeeld is fraai en begerenswaardig. Maar laten we ons gezond verstand en onze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

We leren meer van mislukkingen dan van succes

Dat stelt het Financieel Dagblad (aangehaald op de de Managementsite. Bij organisatieleren wordt vaak vooral gekeken naar best practices en vergelijkingen met succcesvolle ondernemingen. De Managementsite stelt: Succes is echter een slecht ijkpunt: het vernauwd immers niet alleen het blikveld, maar beinvloedt ook gedragingen. Omstandigheden die succes genereren, zijn namelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder