De lerende als actieve actor

Gisteren schreef ik over de romantici van het behavioursme: degenen die kritiek hebben op onderwijsvernieuwing en terug lijken te willen naar frontaal-klassikaal onderwijs. Een doodlopende weg, lijkt me. Aan de andere kant hebben onderwijsvernieuwers dit ook wel wat aan zichzelf te danken. Deels uit commerciële overwegingen (‘ons bureau moet zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inspirerende docenten?

Sybilla Poortman vraagt zich naar aanleiding van de publicatie van het Sociaal Cultureel Planbureau af of we weer ‘gewoon les’ moeten geven. En Maarten Cannaert haalt Paul Kirschner aan die pleit voor sterkere instructie meer richtinggevend onderwijs, minder probleemgestuurd onderwijs, minder “laat studenten zelf hun weg zoeken”, minder informeel onderwijs,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Universiteit ontsluit gratis leermateriaal via Internet

Het Amerikaanse MIT plaatst al enkele jaren lesmateriaal op Internet. Maar volgens ScienceGuide gaat de Nederlandse Open Universiteit een stap verder, door voor zelfstudie gemaakt leermateriaal gratis online te plaatsen, onder de noemer OpenER. Doel van OpenER is de deelname aan het hoger onderwijs door volwassenen te verhogen en zo

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaans bedrijfsleven ontdekt social software

Grote Amerikaanse bedrijven hebben zogenaamde ‘social software’ zoals wiki’s en weblogs ontdekt om samenwerking op de werkvloer te bevorderen. Jarenlang hebben grote firma’s geïnvesteerd in content management systemen die vervolgens amper werden gebruikt. Nu ziet men veel heil in applicaties zoals weblogs en wiki’s. Deze tools zijn gebruikersvriendelijk en bevorderen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eén ELO aan de UU??

De laatste maanden heb ik me onder meer bezig gehouden met een project om te komen tot één elektronische leeromgeving voor de Universiteit Utrecht. Samen met collega’s heb ik gewerkt aan een advies dat vandaag is overgenomen door het College van Bestuur. We hebben vier opties onderzocht: Doorgaan met Blackboard

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT in het onderwijs: wat is het geheim van succesvol gebruik?

Teaching with Technology: The Secrets of Their Success is een populair geschreven artikel waarin vijf  "geheimen" worden beschreven. In het artikel wordt onder meer ingegaan op de meerwaarde van Tablet-PC’s, een gestandaardiseerd curriculum en op: Ask not what curriculum is right for the technology; ask what technology is right for

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki service oriented architecture en (t)e-learning

Een belangrijke trend op het gebied van (t)e-learning is de "service oriented architecture". Toegepast op (t)e-learning is dit een ICT-architectuur waarbij niet wordt uitgegaan van een elektronische leeromgeving als één (monolytisch) systeem, maar van een informatie infrastructuur als een verzameling van autonome services die met elkaar communiceren. In het kader

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ubiquitous learning environments

De term "ubiquitous learning" vind ik intrigerend. Altijd en overal de mogelijkheid hebben om te leren. In feite de ideale leer-werk omgeving. Stephen Yang heeft er een paper over geschreven: Ubiquitous learning is characterized by providing intuitive ways for identifying right learning collaborators, right learning contents and right learning services

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder