Proefschrift Sanne Akkerman online

Op 24 juni j.l. heb ik een impressie gegeven over de promotie van mijn collega Sanne Akkerman. Ik schreef dat Sanne’s proefschrift ‘Strangers in Dialogue. Academic Collaboration across Organizational Boundaries’ helaas nog niet online stond. Inmiddels is dat wel het geval (zoals het hoort). Een samenvatting plus de dissertatie zelf

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-portfolio tools vergelijken

Via EduTools is het al enkele jaren mogelijk om elektronische leeromgevingen met elkaar te vergelijken. Je kunt meerdere systemen op functionaliteit vergelijken of je vergelijkt enkele volledige toepassingen met elkaar. Je kunt nu echter ook via deze site e-portfolio systemen met elkaar vergelijken. Vooralsnog alleen per product. De uitgebreide lijst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Midden- en Kleinbedrijf positief over scholing

Volgens een recent onderzoek van het onderzoeksbureau EIM vindt het Nederlandse midden- en kleinbedrijf scholing de moeite waard. EIM stelt dat in 2005 in bijna vier op de vijfMKB-bedrijven werknemers cursussen of opleidingen hebben gevolgd (gemiddeld twee scholingsdagen per werknemer). Ook binnen functionerings- en beoordelingsgesprekken komt scholing volgens het EIM

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software en leren

Vandaag mijn eerste werkdag. Pfff. Veel achterstallig werk. In mijn mailbox kwam ik onder meer twee zinvolle tips van collega’s tegen. Futurelab heeft een rapport geschreven over de kruisbestuiving van social software en veranderende opvattingen over leren. educational agendas are shifting to address ideas about how we can create personalised

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer is je werk betekenisvol?

Een voorwaarde om gemotiveerd te blijven werken, is dat je werk ‘betekenisvol’ is. Dat zijn werkzaamheden helaas niet altijd. Dave Pollard presenteert in zijn weblog een fraai model dat illustreert wanneer werk betekenisvol is. In dit model onderscheidt Pollard drie aspecten: What is needed (jouw doel)? What you’re good at

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Artikel over “Podagogy”

Het artikel Capturing learner’s iPods gaat in op het didactisch gebruik van iPods. Het artikel introduceert de term "podagogy", inderdaad een samentrekking van "pedagogy" en iPod. Effective podagogy, it seems, goes beyond distributing audio recordings of material delivered in the lecture room. De Universiteit van Wolverhampton doet hier onderzoek naar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder