ICALT: tot slot

Als laatste bijdrage over de ICALT 2006 nog wat afsluitende conclusies over de inhoud en organisatie van het congres. Ten aanzien van de rol van de docent zie ik een verdere verschuiving optreden. Bij traditionele vormen van (elektronisch) leren is de docent voornamelijk expert en instructeur. Bij samenwerkend leren (met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Schizofreen onderwijssysteem

De Britse hoogleraar Oleg Liber verzorgde gisteren tijdens de ICALT 2006 een fraaie key note. Hij stelde onder meer dat het onderwijssysteem schizofreen is. We willen dat jongeren creatief, flexibel, ondernemend en gericht op samenwerken worden, terwijl we het onderwijs op een tegenovergestelde manier inrichten. Bovendien wordt dit conflict ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mechanismen om online participatie te bevorderen

Tijdens de ICALT 2006 probeer ik vooral sessies te volgen over leren in communities of practices, samenwerkend leren en het gebruik van social software bij leren. Ondanks de warmte! De kwaliteit van de bijdragen loopt (uiteraard?) sterk uit een. Gisteren bestonden de conclusies van één spreekster bijvoorbeeld uit een samenvatting

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICALT 2006

Vandaag en morgen bezoek ik de ICALT, the International Conference on Advanced Learning Technologies. Het congres is gisteren al begonnen. Maar wegens ‘verplichtingen elders’ moest ik gisteren verstek laten. Vandaag moet ik een presentatie verzorgen over een raamwerk dat we in een Europees project gebruiken om communities of practices vorm

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leve web 2.0

Nederlandse Internetters denken positief over de toekomst van internet. Ook gebruiken ze steeds vaker toepassingen -met name social networking applicaties- die vallen onder de term ‘web 2.0’, zonder dit jargon overigens te kennen. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 570 respondenten. De onderzoekers constateren een vernieuwd enthousiasme en geloof in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Recensie Leren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs

Soms levert een hobby ook nog eens wat op. Als hoofdredacteur van e-learning.nl ontving ik onlangs een presentexemplaar van het recent verschenen boek "Leren (en) doceren met digitale leermiddelen in het hoger onderwijs", van Gerard Baars, Annemiek Wieland, Maarten van de Ven en Karen Jager. Uiteraard met het verzoek van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software stimuleert student-gecentreerdheid

In het artikel Three Stars and a Chili Pepper: Social Software, Folksonomy, and User Reviews in the College Context beschrijft Joseph Ugoretz vier anekdotes over het gebruik van nieuwe technologie, met name social software. Deze anekdotes hebben, aldus Ugoretz, één centraal thema gemeen: they all grow out of the recent

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De school als wachtkamer

Vandaag portretteerde het Volkskrant Magazine 8 succesvolle oud-mavoleerleerlingen, zoals hoogleraar Rob de Wijk, Doekle Terpstra en Claudia de Breij. De auteurs lijken met hun impressie te pleiten voor een herwaardering van de mavo. Maar wat valt mij op? Het onderwijssysteem hield (en houdt) onvoldoende rekening met uitzonderlijke talenten. Men wist

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder