Laptops in het onderwijs

Laptops learning: Classrooms catch up to wireless technology beschrijft praktijkervaringen van onderwijsinstellingen die laptops of tablet PC’s in het onderwijs gebruiken. Men gebruikt draagbare computers in plaats van tekstboeken ("educational dinosaurs") omdat je op  Internet veel meer relevante en actuele informatie over onderwerpen kunt vinden dan in studieboeken. Ook blijkt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Typen personalisering

Josie Fraser maakt een fraai onderscheid in typen personalisering.Bij ‘adaptive personalisation’ biedt de organisatie keuzemogelijkheden aan lerenden aan, er van uitgaande dat de organisatie weet wat de lerende wil kennen en kunnen. De organisatie heeft zich verdiept in de achtergronden van de lerenden, heeft onderwerpen geïdentificeerd en bepaald vervolgens hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends op het gebied van (t)e-learning met elkaar verbonden

Stephen Downes heeft een 27 pagina’s tellend paper geschreven waarin hij zijn ideeën over (t)e-learning technologieën (onder meer personal learning environments) verbindt met het denken over connectivisme en opvattingen over de ‘net-generation’. These trends combine to form what is sometimes called ‘e-learning 2.0’ –an approach to learning that is based

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

RSS is essentieel voor weblogs in het onderwijs

RSS wordt wat mij betreft veel te weinig gebruikt. Ik vind het een prachtige tool om informatie te managen. David Parry heeft een artikel geschreven waarin hij de meerwaarde van RSS beschrijft voor onderwijs waarbij lerenden in online omgevingen moeten schrijven (bijvoorbeeld in weblogs): The Technology of Reading and Writing

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is web 2.0?

Ik loop chronisch achter met mijn RSS-feeds. Daarom vind ik pas vanavond via Stephen Downes deze zes pagina’s lange (of korte) introductie van web 2.0 (PDF-bestand). Mary Madden en Susannah Fox van het Pew Internet Project onderscheiden in het paper Riding the Waves of “Web 2.0” de volgende kenmerken van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

The Infinite Thinking Machine

Een web 2.0 toepassing voor docenten en studenten: The Infinite Thinking Machine (ITM). Drie organisaties (waaronder Google for educators) houden een weblog bij, produceren een wekelijkse Internet TV Show en maken andere bronnen toegankelijk. We showcase examples of innovative instructional methods, talk with leading experts, and share real stories from

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Slideshare

Mijn oud-collega Renée Filius wees me op Slideshare, een web 2.0-applicatie waarmee je presentaties (Powerpoint en Openoffice) kunt uploaden en met anderen kunt delen (maximaal 20 MB). Slideshare werkt met tags. Per tag is een RSS-feed beschikbaar. Bijvoorbeeld http://slideshare.net/tag/e-learning, http://slideshare.net/tag/education of http://slideshare.net/tag/elearning. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trendstudie “Nieuwe vormen van onderwijs voor een nieuwe generatie

Half juli schreef ik dat ik samen met twee (oud-)collega’s bezig was met de trendstudie "Nieuwe vormen van onderwijs voor een nieuwe generatie studenten". We hebben gekeken of de kenmerken die aan de net-generatie worden toegeschreven, ook bij jongeren zelf voorkomen. We hebben daarvoor zeven groepsinterviews met leerlingen uit 4

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder