Viruele hoger onderwijs in ontwikkeling: oud nieuws?

ScienceGuide bericht op 18 september 2006 dat het virtueel hoger onderwijs wereldwijd in opkomst is.  Zij baseren zich hierbij op een "nieuwe UNESCO publicatie van het International Institute for Educational Planning". De URL naar de studie werkt helaas niet. Ik heb daarom de Engelstalige samenvatting deels gekopieerd en in Google

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kwaliteitszorg bij online cursussen

(T)E-learning kan van goede kwaliteit zijn, maar je kunt ook online cursussen hebben die kwalitatief ‘ onder de maat’ zijn. Establishing a Quality Review for Online Courses is daarom een relevant artikel. De auteurs beschrijven onder andere een raamwerk voor de kwaliteit van online cursussen. Dat raamwerk bestaat uit zes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning Trends 400

Elliot Masie geeft al bijna tien jaar Learning Trends uit (aanvankelijk TechLearn Trends genoemd). Ter gelegenheid van de 400ste editie heeft Masie een tijd geleden een oproep geplaatst en trends geïnventariseerd. Vandaag is het resultaat als PDF-rapport verschenen. Een simpel en doeltreffend concept. Ik heb ook gereageerd en jawel: mijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rapid e-learning helpt sales medewerkers op te leiden

Een Harvard Business Review constateerde recent dat sales medewerkers het anno 2006 moeilijk hebben. Producten veranderen steeds sneller in aantal en complexiteit. En potentiële klanten beschikken over steeds betere infomatie over een product (mede dankzij Internet). Volgens de onderzoekers geeft  62% van de respondenten aan dat het meer dan zeven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interactief college

Voor sommige goede voorbeelden hoef je helemaal niet ver weg te gaan. Keith Russell beschrijft bijvoorbeeld een voorbeeld van het vergroten van interactiviteit door middel van ICT bij hoorcolleges Psychologie in Utrecht. Een zogenaamd personal response system is door 500 eerstejaars gebruikt. En met succes. Aldus Keith: Students were able

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De weerbarstige praktijk van onderwijsverandering

In Why Colleges Are So Hard to Change probeert Robert M. Diamond te analyseren waarom het Amerikaanse hoger onderwijs de laatste jaren amper is veranderd, ondanks de ogenschijnlijk breed gevoelde noodzaak hiertoe en de gepleegde inspanningen. Significant change will never occur in any institution until the forces for change are

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder