Mashup en persoonlijke leeromgevingen

Er zijn websites en tools beschikbaar waarmee je content van verschillende bronnen zoals weblogs en wiki’s kunt integreren. In goed Nederlands noemen ze dat ‘mashup‘. Met behulp van een mashup kun je ook persoonlijke leeromgevingen samen stellen. Via Online Learning Update ben ik een half uur durende videopresentatie over dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom leren studenten niet binnen onze online cursus?

Tim S. Roberts en Joanne M. McInnerney hebben literatuuronderzoek gedaan naar de succesvolle invoering van e-learning. De focus van hun hierop gebaseerde paper The Course is Online: Why Aren’t the Students Learning? is: hoe zorgen we er voor dat studenten ook daadwerkelijk participeren in de cursus? Op basis van hun

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kennis innovatie stimuleert

Dave Pollard beschrijft hoe kennis en innovatie met elkaar samenhangen. Hij schetst een proces dat zich in twaalf stappen afspeelt. Eén van die stappen is een zogenaamd ‘innovatielab’ waarin medewerkers ideeën kunnen uitproberen en potentiële vernieuwingen kunnen verkennen. Een andere stap bestaat uit sessies waarin je je met name verdiept

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan de net-generation ook met Internet omgaan?

Een paar dagen geleden schreef ik over een artikel waarin de auteur stelt dat jongeren zich vaak onvoldoende bewust zijn van het feit dat zij digitale sporen op Internet achterlaten. Dit is een illustratie van het feit dat ‘de net-generation’ weliswaar veel met Internettechnologie doet maar er niet per definitie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek social software en e-learning

Een onderzoeksgroep van de universiteit van Gent participeert in een project waarin onderzoek wordt gedaan naar social software en e-learning. More specifically, MICT is researching how social software can be integrated in this architecture and which types of social software are most relevant to be used in e-learning. Ze hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder