Kan de net-generation ook met Internet omgaan?

Een paar dagen geleden schreef ik over een artikel waarin de auteur stelt dat jongeren zich vaak onvoldoende bewust zijn van het feit dat zij digitale sporen op Internet achterlaten. Dit is een illustratie van het feit dat ‘de net-generation’ weliswaar veel met Internettechnologie doet maar er niet per definitie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek social software en e-learning

Een onderzoeksgroep van de universiteit van Gent participeert in een project waarin onderzoek wordt gedaan naar social software en e-learning. More specifically, MICT is researching how social software can be integrated in this architecture and which types of social software are most relevant to be used in e-learning. Ze hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs

Laptops learning: Classrooms catch up to wireless technology beschrijft praktijkervaringen van onderwijsinstellingen die laptops of tablet PC’s in het onderwijs gebruiken. Men gebruikt draagbare computers in plaats van tekstboeken ("educational dinosaurs") omdat je op  Internet veel meer relevante en actuele informatie over onderwerpen kunt vinden dan in studieboeken. Ook blijkt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Typen personalisering

Josie Fraser maakt een fraai onderscheid in typen personalisering.Bij ‘adaptive personalisation’ biedt de organisatie keuzemogelijkheden aan lerenden aan, er van uitgaande dat de organisatie weet wat de lerende wil kennen en kunnen. De organisatie heeft zich verdiept in de achtergronden van de lerenden, heeft onderwerpen geïdentificeerd en bepaald vervolgens hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends op het gebied van (t)e-learning met elkaar verbonden

Stephen Downes heeft een 27 pagina’s tellend paper geschreven waarin hij zijn ideeën over (t)e-learning technologieën (onder meer personal learning environments) verbindt met het denken over connectivisme en opvattingen over de ‘net-generation’. These trends combine to form what is sometimes called ‘e-learning 2.0’ –an approach to learning that is based

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

RSS is essentieel voor weblogs in het onderwijs

RSS wordt wat mij betreft veel te weinig gebruikt. Ik vind het een prachtige tool om informatie te managen. David Parry heeft een artikel geschreven waarin hij de meerwaarde van RSS beschrijft voor onderwijs waarbij lerenden in online omgevingen moeten schrijven (bijvoorbeeld in weblogs): The Technology of Reading and Writing

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder