Stel, we mochten het onderwijs ‘vanaf nul’opnieuw vormgeven…

In feite staat dit idee centraal in het rapport What if…? Re-imagining learning spaces van het Britse Futurelab. Het gaat om een visionair rapport, waarin gekeken wordt naar opvattingen over onderwijs en leren (en hun invloed op fysieke leeromgevingen) èn waarin ook gekeken wordt hoe ICT leren en leeromgevingen kan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maatwerk in onderwijs

Het artikel Customized Learning gaat over het gebruik van gedifferentieerde instructie binnen het onderwijs. Hiermee moet tegemoet gekomen worden aan de verschillende leerbehoeften van de lerenden. Binnen een Amerikaans onderwijsdistrict wordt in dit kader onder meer gebruik gemaakt van een educatieve zoekmachine waarmee op je ook op onderwijsniveau naar betrouwbare

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Exit DOPA

Eind juli schreef ik over de instemming va het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden met de zogenaamde Deleting Online Predators Act (DOPA). Deze wet beoogde kinderen te behoeden voor ongewenste uitingen binnen chatrooms en social networking sites zoals MySpace. Scholen en bibliotheken die federale Internet subsidies ontvangen zouden  verplicht worden om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De tien belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs

eSchool News analyseert wat het afgelopen jaar de tien belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs waren. Zij doen dat door terug te blikken op gepubliceerde artikelen uit 2006. In deel 1 gaan zij onder meer in op de discussie over het gebruik van mobiele telefoons in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

SumTotal introduceert vertaalmodule e-learning content

SumTotal, één van de grote spelers op de e-learning markt, heeft ToolBook(R) Translation System (TTS) versie 1 vrijgegeven. Met behulp van deze software moet het mogelijk zijn om e-learning content snel en gemakkelijk te vertalen. Hiermee zouden vooral ondernemingen geholpen zijn die werknemers in verschillende landen moeten opleiden. TTS identifies

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)E-learning voor vrachtwagenchauffeurs een succes?

Vrachtwagenchauffeurs zitten veel op de weg. Tijdens hun werk moeten ze veel wachten. Zowel tijdens laden en lossen, als tijdens (gedwongen) pauzes, op onregelmatige tijden. Alle gelegenheid om te leren, denken ze bij de  InCab University. The semester-old correspondence course is the first distance-learning program aimed at truckers, according to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat missen lerenden aan online cursussen?

Veel deelnemers aan (t)e-learning missen face-to-face contact, zo blijkt uit veel evaluaties van online leren. Een aantal Canadese onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar de perceptie van lerenden: wat is het dat zij missen bij online leren?  Met als resultaat het artikel Learners’ Perspectives on What is Missing from Online Learning:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder