E-learning implementeren

Vanavond verzorg ik (weer) een gastcollege over de implementatie van e-learning bij een post-HBO opleiding over e-learning, georganiseerd door Fontys Interactive. Ik heb de deelnemers gevraagd in groepjes een korte presentatie te maken over één van de vier hoofdfactoren die hierbij een rol spelen (curriculum, ‘mens’-kant, infrastructuur en managementaspecten). Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki’s binnen leersituaties gebruiken

Wikis and Wikipedia as a Teaching Tool is een paper waarin Piotr Konieczny de mogelijkheden beschrijft voor het gebruik van wiki’s en de gratis online encyclopedie voor doceren en leren (maar dat raadde je waarschijnlijk al gezien de titel). In het eerste gedeelte introduceert Konieczny het fenomeen ‘Wiki’. Handig voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het ontwerpen van effectieve leeromgevingen

Judith Boettcher beschrijft tien kernprincipes voor het ontwerp van effectieve leeromgevingen (inloggen verplicht). Ze combineert hierbij inzichten uit hersenonderzoek en pedagogische theorieën. Aardige stof om over na te denken. Ik ben het niet met alles eens. Boettcher vindt bijvoorbeeld dat elke gestructureerde leerervaring de aanwezigheid van een docent vereist. Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Taal- en rekenvaardigheden leren via ‘augmented reality’

Het schijnt beroerd gesteld te zijn met de taal- en rekenvaardigheden van veel leerlingen. Binnen het HARP-project (Handheld Augmented Reality Project) probeert een aantal gerenommeerde Amerikaanse universiteiten leeractiviteiten te ontwikkelen waarbij leerlingen via ‘augmented reality’ werken aan deze vaardigheden, aldus eSchoolNews. Augmented reality” is an environment in which virtual images

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder