EduExchange 2006

Vandaag heb ik de EduExchange 2006 bijgewoond. Een congres over ICT in het onderwijs (georganiseerd door Kennisnet/ICT op School en Surf), waarbij standaarden een centrale rol spelen. Ik vond het een redelijk geslaagd congres. Wel waren de voorzieningen om met laptops te werken, niet heel denderend. Geen gratis draadloos netwerk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Goede educatieve toepassingen social software

Ik ben weer twee voorbeelden tegen gekomen van de didactische meerwaarde van social software voor het onderwijs. Anne Davis doet weer verslag van haar ervaringen van het gebruik van social software in het onderwijs. Zij heeft dit keer weblogs, Flickr, een wiki en podcasts gebruikt ten behoeve van taalonderwijs. Davis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-portfolio ervaringen Gilde Opleidingen

In het kader van de e-Experimentenregeling van Kennisnet ICT op School heeft Gilde Opleidingen het afgelopen jaar ervaringen opgedaan met het elektronisch portfolio. Daarbij is ook samengewerkt met een aantal VMBO-scholen in de regio. Deze ervaringen zijn beschreven in een rapport. Een opvallend citaat is afkomstig van KPC-adviseurs die over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over ‘domme’ vragen en ‘domme’ antwoorden

Kathy Sierra heeft een erg boeiende blogbijdrage over communities geschreven. En dan met name over communities van gebruikers (bijvoorbeeld van software). Sierra signaleert dat je in deze communities meestal beginners hebt (die vragen stellen) en experts (die vragen beantwoorden). Deelnemers die geen beginner of expert zijn, nemen eigenlijk niet actief

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Campus 2.0

Via Jane Hart ben ik een overzicht tegen gekomen van universiteiten die voorop lopen in het gebruik van web 2.0 technologie. We base these results on numerous factors including: innovation of alumni, innovative use of technology in teaching, school size, school location, entrepreneurship/web-related course offerings, “wiredness,” endowment and number of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder