Exit DOPA

Eind juli schreef ik over de instemming va het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden met de zogenaamde Deleting Online Predators Act (DOPA). Deze wet beoogde kinderen te behoeden voor ongewenste uitingen binnen chatrooms en social networking sites zoals MySpace. Scholen en bibliotheken die federale Internet subsidies ontvangen zouden  verplicht worden om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De tien belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs

eSchool News analyseert wat het afgelopen jaar de tien belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs waren. Zij doen dat door terug te blikken op gepubliceerde artikelen uit 2006. In deel 1 gaan zij onder meer in op de discussie over het gebruik van mobiele telefoons in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

SumTotal introduceert vertaalmodule e-learning content

SumTotal, één van de grote spelers op de e-learning markt, heeft ToolBook(R) Translation System (TTS) versie 1 vrijgegeven. Met behulp van deze software moet het mogelijk zijn om e-learning content snel en gemakkelijk te vertalen. Hiermee zouden vooral ondernemingen geholpen zijn die werknemers in verschillende landen moeten opleiden. TTS identifies

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)E-learning voor vrachtwagenchauffeurs een succes?

Vrachtwagenchauffeurs zitten veel op de weg. Tijdens hun werk moeten ze veel wachten. Zowel tijdens laden en lossen, als tijdens (gedwongen) pauzes, op onregelmatige tijden. Alle gelegenheid om te leren, denken ze bij de  InCab University. The semester-old correspondence course is the first distance-learning program aimed at truckers, according to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat missen lerenden aan online cursussen?

Veel deelnemers aan (t)e-learning missen face-to-face contact, zo blijkt uit veel evaluaties van online leren. Een aantal Canadese onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar de perceptie van lerenden: wat is het dat zij missen bij online leren?  Met als resultaat het artikel Learners’ Perspectives on What is Missing from Online Learning:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Definities informeel leren

Ik word wel eens moe van definities. Het gebrek aan consensus over begripsomschrijvingen duidt mijns inziens op onvolwassenheid van het betreffende onderwerp. Dus word ik ook enigszins ontmoedigd van het definitieoverzicht dat Random Walk in Learning presenteert over informeel leren. Vooral omdat de auteur erbij aangeeft dat het om ‘enkele’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Percepties van gebruikersvriendelijkheid en zinvolheid van ELO’s

Het artikel Social Influence for Perceived Usefulness and Ease of Use of Course Delivery Systems stelt dat percepties van gebruikersvriendelijkheid en zinvolheid grote invloed hebben op de acceptatie van elektronische leeromgevingen door lerenden. Uit onderzoek blijkt dat docenten en mentoren met name de perceptie van zinvolheid beïnvloeden, terwijl vooral de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder