Introductie Sakai

Voor wie weinig weet over de elektronische leeromgeving (ELO) Sakai, is het artikel Sakai neemt voortouw in ontwikkeling nieuwe generatie ELO’s van Wytze Koopal een aanrader. Wyzte bespreekt hierin de ontstaansgeschiedenis van Sakai,  de community achter Sakai en het product zelf. Tenslotte gaat hij ook in op de positie van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Games maken leren boeiend (maar niet altijd)

Games worden steeds vaker gebruikt voor leerdoeleinden, onder meer om de ‘net-generation’ meer aan te kunnen spreken. Wel hebben veel docenten moeite om deze zogenaamde ‘serious games’ te accepteren. Dat schrijft eSchool News in het artikel ‘Gaming advances as a learning tool’. Games maken leren interessanter en zorgen er voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ommuurde tuinen en (t)e-learning

Dankzij Leonard Low’s Walled Gardens and Mobile Learning maak ik kennis met de concepten ‘walled gardens‘ en ‘open gardens‘, in relatie tot (t)e-learning. Een ‘ommuurde tuin’ is een  door de organisatie gecontroleerde, voorspelbare, weinig flexibele leeromgeving (zoals de traditionele elektronische leeromgevingen). Een ‘open garden‘ wordt gevormd door een open omgeving

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doe mee aan de e-learning.nl enquête

Ik ben op dit moment druk met een themanummer over e-learning. Dit themanummer is bedoeld voor het het vakblad Leren in organisaties. Ik doe dat samen met andere redactieleden van e-learning.nl.  De redactie van e-learning.nl wil hiervoor een aantal stellingen over e-learning voorleggen aan de bezoekers van e-learning.nl.  De resultaten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Conferentieverslag e-learning 2.0

Enkele maanden geleden vond in Insbruck een congres plaats over "Microlearning" en e-learning 2.0. Micromedia & e-Learning 2.0 brings together media technologists and academics, visionaries and practitioners, entrepreneurs and corporate professionals from around the world to address central questions at the interface of emerging technologies, future trends of distributing learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Deskundigheidsbevordering voor virtuele docenten

In het paper Collaborative Coaching and Networking for Online Instructors beschrijven drie Amerikaanse onderzoekers een model dat binnen een faculteit van een Amerikaanse universiteit wordt gebruikt voor het vergroten van de deskundigheid van online docenten. Zij stellen hierin onder meer dat docenten door de sterke groei van (t)e-learning vaak zonder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder