“Favorieten” delen via netwerken

Ik ben sinds een hele tijd fervent gebruiker van Del.icio.us. Eén van de sterke kanten van deze sociale bookmark tool is dat je via een optie ‘your network’ bookmarks voor andere del.icio.us-gebruikers ‘klaar kunt’ zetten. Ik doe dat bijvoorbeeld regelmatig met Wytze Koopal en Renée Filius. E-learning.nl -waar ik hoofdredacteur

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Schoolbeleid social networking

Volgens Will Richardson heeft een minderheid van Amerikaanse scholen beleid op het gebied van social networking (zoals MySpace, YouTube of Hyves). De meeste scholen, die een beleid hebben, blokkeren toegang tot deze sites. Zij hebben geen (flut)wetgeving nodig. Richardson bekritiseert dit en stelt zelfs MySpace and Facebook should be in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zes ontwerpeisen voor competentiegericht onderwijs

Competentiegericht leren ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur. Niet terecht, wat mij betreft. Twee lectoren en een docent/onderwijsontwikkelaar uit het HBO nemen het ook op voor competentiegericht onderwijs in het HBO. Volgens Daan Andriessen, Thomas Jager en Tom van Weert moet competentiegericht onderwijs gezien worden tegen de achtergrond van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat houdt studenten bij de (online) les?

Vier Zuid-Afrikaanse onderzoekers doen in Surviving the shipwreck: what makes online students stay online and learn? verslag van een online cursus die te kampen had met een hoge uitval. Zij hebben onderzocht wat maakt dat een bepaalde groep studenten niet uitviel. Volgens deze onderzoekers wordt dit gegeven (in dit experiment)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren met een ‘handheld’

Futurelab heeft op basis van enkele jaren praktijkervaring een handboek geschreven over leren met behulp van een ‘handheld’. Deze Engelstalige verzamelnaam heeft betrekking op personal digital assistants (PDA), smart phones, mp3 spelers en andere kleine, handzame, technologisch hoogwaardige apparaten. De focus van het rapport ligt overigens met name op de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder