Hoe denken grote consultancyfirma’s over hoger onderwijs?

Met enige regelmaat produceren bekende consultancybureaus zoals Deloitte, KPMG en McKinsey rapporten over de toekomst van het hoger onderwijs. Deze firma’s hebben invloed op het hoger onderwijs omdat zij regelmatig bestuurders van onderwijsinstellingen adviseren. Alex Usher meent echter dat op hun “thought leadership” wel het een en ander is af

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm

Gisteravond heb ik in het kader van een leertraject over blended learning een online sessie verzorgd over didactiek. Ik wilde daarin onder meer ingaan op aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm. Daar zijn we helaas niet aan toegekomen. Daarom wil ik in deze blogpost op dit onderwerp ingaan. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer simultaan onderwijs wel goed kan werken

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik nogal kritisch ben over ‘simultaan onderwijs’: het tegelijkertijd les geven aan lerenden die op locatie zijn en aan lerenden die online deelnemen. In ‘When HyFlex Works‘ vertelt een programmadirecteur over positieve ervaringen met deze aanpak. Wat valt mij op? This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Corona pandemie heeft verschillende gevolgen voor verschillende groepen studenten.

De National Survey of Student Engagement is een grootschalig jaarlijks onderzoek onder Amerikaanse studenten. De meest recente editie besteedt veel aandacht aan de gevolgen van de Corona pandemie. De onderzoekers concluderen dat studenten verschillend reageerden op veranderingen in de manier waarop onderwijs wordt aangeboden en op en andere spanningen als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitalisering en onderwijs: kansen en zorgen

Het Rathenau Instituut heeft deze week het rapport ‘Naar hoogwaardig digitaal onderwijs’ gepubliceerd. De onderzoekers gaan daarbij in op de relatie tussen digitalisering van verschillende onderwijssectoren en publieke waarden zoals rechtvaardigheid, menselijkheid en autonomie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder