Komt de netgeneration er echt aan?

Eén van de laatste activiteiten die ik bij mijn vorige werkgever (het IVLOS) heb uitgevoerd, is de productie van een aantal screencasts waarin we verkennen in hoeverre technologieën zoals podcasting en weblogs passen bij de ´netgeneration´. Deze screencasts (excuus voor de geluidskwaliteit) zijn ontwikkeld in het kader van een project

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke ‘digitale didactiek’ competenties hebben docenten nodig?

Menig onderwijsorganisatie breekt zich het hoofd over de vraag over welke expertise docenten moeten beschikken om ICT op een didactisch goede manier in te kunnen zetten. Het TPCK raamwerk wil daar een handreiking voor bieden. TCPK staat voor Technological Pedagogical Content Knowledge. Punya Mishra en Matthew Koehler wijden een wiki

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Podcasts veranderen de schoolomgeving

iPods worden steeds vaker ingezet voor leersituaties, en niet alleen om naar muziek te luisteren. Lerenden kunnen ermee naar instructies luisteren, maar de iPod ook gebruiken als een opslagplaats voor digitaal materiaal. Een opleidingsinstituut van de Amerikaanse marine gebruikt deze mobiele technologie zelfs voor interactieve games, die gebaseerd zijn op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis (t)e-learning software?

Waarom zouden we betalen voor software om technology enhancend learning mogelijk te maken? Die vraagt stelt Jim Flood zich in dit artikel.  Mijn antwoord: omdat die gratis software niet altijd aan jouw eisen/wensen voldoet, gebruikersvriendelijk en betrouwbaar is. En gratis is niet altijd kosteloos. Maar goed: Flood beschrijft enkele toepassingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De CITO-toets verplichten?

Femke Halsema pleitte gistermiddag in Groningen ook voor een verplichte afname van de Eindtoets Basisonderwijs, beter bekend als de CITO-toets. De achtergrond van dit pleidooi is het Amsterdamse onderzoek waaruit blijkt dat allochtone kinderen met dezelfde CITOscore als hun autochtone klasgenoten systematisch een lager schooladvies krijgen. De afgelopen week stelde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder