Wat vinden docenten van competentiegericht onderwijs?

Ecabo (kenniscentrum voor onder meer economisch-administratieve beroepen) heeft binnen de eigen sector onderzoek laten doen naar opvattingen van docenten en praktijkopleiders over competentiegericht leren binnen het MBO. Docenten die minder dan vijf jaar voor de klas staan, zijn grotendeels voorstander van het competentiegericht beroepsonderwijs (CGBO). Docenten die 20 jaar of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderen educatieve games dankzij web 2.0?

Spelenderwijs vaardigheden verwerven is een toegankelijk geschreven artikel van edubloggers Joost Robben en Marcel de Leeuwe van STOAS over game-based learning. Zij inventariseren in dit artikel nieuwe technologische toepassingen en kijken daarbij wat je er mee kunt in de werkomgeving. De auteurs halen ook web 2.0 technologie erbij. Ze tippen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Misverstanden over het ‘nieuwe leren’

Onlangs schreef ik over een interview in Trouw waarin Robert-Jan Simons stelt dat karikaturen overheersen in de discussie over ’nieuwe leren’. Scienceguide publiceert deze week een bijdrage van Robert-Jan: Zes misverstanden over het nieuwe leren. Hij werkt deze stelling verder uit en probeert in deze bijdrage deze misverstanden te weerleggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van e-learning naar we-learning

Kennen we binnenkort naast e-learning en het door mij gepropageerde te-learning ook we-learning? Als het aan Ambika Naithani van Times News Network ligt wel. Naithani reserveert deze term voor -wat hij noemt- ‘peer-to-peer’ learning. In peer-to-peer learning, employees across all hierarchical levels share knowledge freely with each other. They either

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nano learning: leren in zeer korte tijd?

Is het mogelijk om zinvolle mini-modules van 30 tot 120 seconden te ontwikkelen?De ontwikkelaars van ‘nano learning‘ denken van wel. Toen een aantal jaren geleden het fenomeen ‘leerobject’ werd gelanceerd, gingen de bedenkers uit van eenheden leerstof van maximaal 20 minuten. Bij ‘nano learning‘ wordt deze ‘studiebelasting’ dus nog verder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trend: 3D Web

Edublogger Vicki Davis signaleert een nieuwe trend op het gebied van (t)e-learning: het wereldwijde web wordt drie dimensioneel. Stephen Downes noemt deze bijdrage zelfs "the best post of 2007 to date". De kracht van 3D-omgevingen ligt in de authenticiteit. Deze bijna-levensechte omgevingen genereren een groot gevoel van betrokkenheid. Erg belangrijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder