Behoren Pabo-studenten tot de net-generation?

Het artikel ‘Van de digitale generatie, maar niet ict-minded‘ van de Edusite nuanceert het ‘hosanna’-geroep over de net-generation. De auteur gaat in op het gebruik van ICT binnen het onderwijs door toekomstige leerkrachten in het basisonderwijs, de Pabo-studenten. Deze studenten gebruiken inderdaad het Web en MSN maar dat betekent nog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki over Nieuwe Leertechnologieën

Het Learning Technologies Centre van de Universiteit van Manitoba (waar George Siemens werkt) is een wiki gestart over nieuwe technologieën voor onderwijs en leren. Verschillende soorten social software en hun educatieve gebruik worden besproken. Het valt me op dat de verschillende pagina’s niet dezelfde opbouw hebben. Ik kan niet ontdekken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Grote bedrijven adopteren educatieve games (?)

Bedrijven die vóórkomen in de Fortune 500 gebruiken steeds vaker educatieve games voor de professionalisering van hun personeel. Dat blijkt uit een recent uitgevoerd marktonderzoek, aldus een perspericht op Newswire. De onderzoekers voorspellen zelfs dat zogenaamde ‘serious games’ over een aantal jaren de hoofdstroom van professionalisering vormen. De onderzoekers signaleren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creativiteit studenten komt los dankzij podcasting

De meeste artikelen over podcasting en leren gaan over docenten die podcasts op de één of andere manier gebruiken als instructiemateriaal. Unleashing Creativity With Student Podcasts gaat over studenten die podcasts ontwikkelen. De voorbeelden in dit artikel maken deze bijdrage de moeite waard. Ze illustreren hoe je podcasting op een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook ik Twitter

Ik heb wat kleine aanpassingen aan mijn weblog gepleegd. Mijn De.icio.us-sites en mijn RSS-feeds zijn nu via mijn weblog toegankelijk. Verder ben ik -geïnspireerd door Willem Karssenberg– ook aan de slag gegaan met Twitter. Een tooltje waarmee je heel laagdrempelijk berichtjes op het web kunt achterlaten. Rechts op mijn weblog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Expertbijeenkomst flexibel leren

Vandaag heb ik in Utrecht een expertbijeenkomst van het project Flexibel leren bijgewoond. Dit project gaat -kort door de bocht geformuleerd- over de organiseerbaarheid van flexibel leren: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de noodzakelijke ‘leerbronnen’ (ruimtes, docenten, materialen, etc) op de juiste tijd, de juiste plaats, in de juiste

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaans basisonderwijs actief bezig met (t)e-learning

Het Amerikaanse basisonderwijs is behoorlijk actief op het gebied van technology enhanced learning. Dat blijkt uit een recente studie van het Sloan Consortium. Almost two-thirds (63%) of US school districts had one or more K-12 students in online courses during the 2005-2006 school year. Een verdere groei wordt verwacht. (T)E-learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Simulaties ontwikkelingssamenwerking

Op zoek naar voorbeelden van simulaties? Het World Institute for Development and Economic Research van de Verenigde Naties heeft een aantal simulaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking online gezet. Je kunt er beleidsscenario’s voor vijf 5 Afrikaanse landen uitvoeren. Je neemt verschillende maatregelen (bijvoorbeeld op het gebied van belastingen) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder