NIDAP constateert forse toename e-learning

De meest recente editie van het NIDAP Bedrijfsopleidingenonderzoek constateert een flinke groei in het gebruik van e-learning voor externe opleidingen. Daar waar in 2005 28% van de respondenten aangaf e-learning te gebruiken, zegt 32% in 2006 gebruik te maken van e-learning. Deze groei komt overigens volledig voor rekening van bedrijven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een alternatieve presentatie?

Verzorg je vaker presentaties en ben je op zoek naar een alternatief format voor het frontale verhaal, ondersteund met Powerpoint en discussie/vragen (tussendoor en/of na afloop)? Dan is de bijdrage Discussions vs Presentations van Michelle Lentz wellicht wat voor jou. Lentz vergelijkt twee heel verschillend opgezette e-learning congressen met elkaar,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Conferentieverslag persoonlijke leeromgevingen

Eind januari vond in Canada een symposium plaats over persoonlijke leeromgevingen.  Op de website van het symposium zijn inmiddels de presentaties te vinden. Niet alleen de slides, maar ook webcasts. Onder andere van de key note van Terry Anderson. Student control and freedom is integral to 21st Century life-long education

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Karikaturen overheersen discussie over ’nieuwe leren’

Dagblad Trouw publiceert vandaag een interview met mijn ‘ex-baas’ Robert-Jan Simons over ‘het nieuwe leren’. Robert-Jan heeft een jaar of tien geleden de term ‘nieuw leren’ gelanceerd. Daar heeft hij spijt van. Maar dat laat onverlet dat Simons nog steeds voorstander is van een andere manier van onderwijs „Om goed

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Teleurgesteld over ‘portfolio-based’ onderwijs

Shari Wilson heeft geconstateerd dat je bij het gebruik van het portfolio binnen het onderwijs in valkuilen kunt stappen. My undergraduates’ constant requests to nail down their grade-to-date made me aware that the flexibility and abstract nature of the portfolio system generated absolute fear in many of them. They simply

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder