Nano learning: leren in zeer korte tijd?

Is het mogelijk om zinvolle mini-modules van 30 tot 120 seconden te ontwikkelen?De ontwikkelaars van ‘nano learning‘ denken van wel. Toen een aantal jaren geleden het fenomeen ‘leerobject’ werd gelanceerd, gingen de bedenkers uit van eenheden leerstof van maximaal 20 minuten. Bij ‘nano learning‘ wordt deze ‘studiebelasting’ dus nog verder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trend: 3D Web

Edublogger Vicki Davis signaleert een nieuwe trend op het gebied van (t)e-learning: het wereldwijde web wordt drie dimensioneel. Stephen Downes noemt deze bijdrage zelfs "the best post of 2007 to date". De kracht van 3D-omgevingen ligt in de authenticiteit. Deze bijna-levensechte omgevingen genereren een groot gevoel van betrokkenheid. Erg belangrijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Komt de netgeneration er echt aan?

Eén van de laatste activiteiten die ik bij mijn vorige werkgever (het IVLOS) heb uitgevoerd, is de productie van een aantal screencasts waarin we verkennen in hoeverre technologieën zoals podcasting en weblogs passen bij de ´netgeneration´. Deze screencasts (excuus voor de geluidskwaliteit) zijn ontwikkeld in het kader van een project

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke ‘digitale didactiek’ competenties hebben docenten nodig?

Menig onderwijsorganisatie breekt zich het hoofd over de vraag over welke expertise docenten moeten beschikken om ICT op een didactisch goede manier in te kunnen zetten. Het TPCK raamwerk wil daar een handreiking voor bieden. TCPK staat voor Technological Pedagogical Content Knowledge. Punya Mishra en Matthew Koehler wijden een wiki

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Podcasts veranderen de schoolomgeving

iPods worden steeds vaker ingezet voor leersituaties, en niet alleen om naar muziek te luisteren. Lerenden kunnen ermee naar instructies luisteren, maar de iPod ook gebruiken als een opslagplaats voor digitaal materiaal. Een opleidingsinstituut van de Amerikaanse marine gebruikt deze mobiele technologie zelfs voor interactieve games, die gebaseerd zijn op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis (t)e-learning software?

Waarom zouden we betalen voor software om technology enhancend learning mogelijk te maken? Die vraagt stelt Jim Flood zich in dit artikel.  Mijn antwoord: omdat die gratis software niet altijd aan jouw eisen/wensen voldoet, gebruikersvriendelijk en betrouwbaar is. En gratis is niet altijd kosteloos. Maar goed: Flood beschrijft enkele toepassingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder