Expertbijeenkomst flexibel leren

Vandaag heb ik in Utrecht een expertbijeenkomst van het project Flexibel leren bijgewoond. Dit project gaat -kort door de bocht geformuleerd- over de organiseerbaarheid van flexibel leren: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de noodzakelijke ‘leerbronnen’ (ruimtes, docenten, materialen, etc) op de juiste tijd, de juiste plaats, in de juiste

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaans basisonderwijs actief bezig met (t)e-learning

Het Amerikaanse basisonderwijs is behoorlijk actief op het gebied van technology enhanced learning. Dat blijkt uit een recente studie van het Sloan Consortium. Almost two-thirds (63%) of US school districts had one or more K-12 students in online courses during the 2005-2006 school year. Een verdere groei wordt verwacht. (T)E-learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Simulaties ontwikkelingssamenwerking

Op zoek naar voorbeelden van simulaties? Het World Institute for Development and Economic Research van de Verenigde Naties heeft een aantal simulaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking online gezet. Je kunt er beleidsscenario’s voor vijf 5 Afrikaanse landen uitvoeren. Je neemt verschillende maatregelen (bijvoorbeeld op het gebied van belastingen) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat vinden docenten van competentiegericht onderwijs?

Ecabo (kenniscentrum voor onder meer economisch-administratieve beroepen) heeft binnen de eigen sector onderzoek laten doen naar opvattingen van docenten en praktijkopleiders over competentiegericht leren binnen het MBO. Docenten die minder dan vijf jaar voor de klas staan, zijn grotendeels voorstander van het competentiegericht beroepsonderwijs (CGBO). Docenten die 20 jaar of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderen educatieve games dankzij web 2.0?

Spelenderwijs vaardigheden verwerven is een toegankelijk geschreven artikel van edubloggers Joost Robben en Marcel de Leeuwe van STOAS over game-based learning. Zij inventariseren in dit artikel nieuwe technologische toepassingen en kijken daarbij wat je er mee kunt in de werkomgeving. De auteurs halen ook web 2.0 technologie erbij. Ze tippen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Misverstanden over het ‘nieuwe leren’

Onlangs schreef ik over een interview in Trouw waarin Robert-Jan Simons stelt dat karikaturen overheersen in de discussie over ’nieuwe leren’. Scienceguide publiceert deze week een bijdrage van Robert-Jan: Zes misverstanden over het nieuwe leren. Hij werkt deze stelling verder uit en probeert in deze bijdrage deze misverstanden te weerleggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van e-learning naar we-learning

Kennen we binnenkort naast e-learning en het door mij gepropageerde te-learning ook we-learning? Als het aan Ambika Naithani van Times News Network ligt wel. Naithani reserveert deze term voor -wat hij noemt- ‘peer-to-peer’ learning. In peer-to-peer learning, employees across all hierarchical levels share knowledge freely with each other. They either

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder