Online interview over mobiel en informeel leren

Via Stephen Downes heb ik een interview van Robin Good met Teemu Arina ontdekt. Arina -een bekend Fins edublogger- spreekt over de toekomst van (t)e-learning en leren. Dus onder meer over mobile learning, informeel leren en connectivisme. Niet alleen de inhoud is interessant. Ook de manier waarop Good het interview

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gij zult niet uit Wikipedia citeren!

Matt Reily van de Daily Orange meldt dat steeds meer universiteiten studenten verbieden om te citeren uit de Wikipedia. Sommigen vinden de Wikipedia niet wetenschappelijk genoeg, anderen vinden deze populaire online encyclopedie onbetrouwbaar. Ik vind dit een zonderlinge benadering. Je zou dan dus ook geen vakbladen mogen gebruiken. Bovendien suggereren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aandacht en status best belangrijk

Graham Wegner schrijft dat nieuwe bloggers moeite hebben om gelezen te worden, terwijl aandacht van anderen noodzakelijk zou zijn om te bloggen. Hij noemt zelfs commentaren op zijn bijdragen het "lifeblood" van zijn weblog. Wegner’s bijdrage bevestigt Stephen Downes’ pleidooi om vooral over onderwerpen te  lezen,  en niet personen te 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Personalisering: uitdaging voor ICT in onderwijs

Eén van de grootste uitdagingen voor (t)e-learning is het realiseren van gepersonaliseerd onderwijs. Dus onderwijs dat tegemoet komt aan de unieke behoeften van de individuele lerende. Dat stelt Dennis Pierce in Tech’s ‘greatest potential’: Personalizing instruction, naar aanleiding van een Amerikaans congres. One of these challenges, (…), is the need

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Organisatieculturen veranderen

Aan de hand de casus van de populaire koffieonderneming Starbucks laat Hans van der Loo zien hoe je een organiscultuur in beweging kunt krijgen. Dramatische interventies en discipline in de zin van ‘gezamenlijk leren’ zijn daarbij sleutelwoorden. Dit gezamenlijk leren bestaat dan uit betekenisgeving, bedoeling, beleving, bekrachtiging en beoordeling. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder