Wat moet je doen om lerenden ècht te betrekken bij projecten?

Jeff van Drimmelen formuleert vier voorwaarden die maken dat de net-generation ècht bij onderwijsprojecten betrokken worden. In de eerste plaats is het belangrijk om het uiteindelijke product beschikbaar te stellen aan een breed publiek. Op de tweede plaats is het van belang daadwerkelijk uit te gaan van projecten, en niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het onderwijs van de toekomst

Volgens de Arkansas Catholic wordt het onderwijs van de toekomst bepaald door actief leren en door (t)e-learning. Online leren biedt een oplossing voor het lerarentekort. Dankzij Internettechnologie kan een docent lerenden in verschillende plaatsen tegelijkertijd ‘bedienen’. Verder bieden 3D omgevingen (à la SecondLife) de nodige mogelijkheden voor het onderwijs. Lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Beoordelen met behulp van PDA’s

In Creative Assessment with Handhelds beschrijft Tony Wheeler zijn ervaringen met een project waarbinnen geëxperimenteerd wordt met de inzet van personal digital assistants bij beoordelingen. Steeds vaker wordt ICT in het onderwijs ingezet, maar beoordelingen -zo stelt Wheeler- zijn vaak nog steeds ‘paper-based’. During the sessions, activity instructions were delivered

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is Twitter en kun je er wat mee als het gaat om leren?

Robin Good heeft een inleiding geschreven over de micro-blog tool Twitter. De titel vind ik heel treffend gevonden: Mobile Instant Messaging Meets Social Networking: Twitter – A Beginner’s Guide. Twitter is inderdaad een mix van (mobiel) instant messaging en social networking. Maar ik vraag me af: wat kun je er

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

SMS gaat ten koste van schrijfvaardigheid?

Weer een aardig bericht uit de AutomatiseringsGids: ‘Schrijfvaardigheid gaat teloor door sms’en‘ Dat is althans de conclusie van een examinator van het Ierse ministerie van Onderwijs (een soort onderwijsinspecteur). Volgens de examinator laten de examens duidelijk zien dat tekstmessaging, met zijn fonetische spelling en ontbreken van interpunctie, afbreuk doet aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nederland zakt op ranglijst ‘e-readiness’

In presentaties laat ik vaak zien dat Nederland hoog scoort wat betreft ‘e-readiness’. Ik baseer me daarbij op een onderzoek van The Economist uit 2006. De AutomatiseringsGids schrijft deze week dat ons land op die ranglijst iets is gezakt. Uit het onderzoek blijkt dat Aziatische landen hun opmars voortzetten. Hong

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De ontwikkeling van leermanagementsystemen

Een paar dagen geleden heb ik een keynoteThe evolution of learning management systems van Gary Woodill van Brandon Hall. Hij onderscheidt vier generaties leermanagementsystemen en beschrijft ook een aantal ontwikkelingen die van invloed zijn op deze applicaties (zoals personalisering, 3D en de service oriented architecture). Woodill ziet leermanagementsystemen veranderen, maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder