SuTree: educatieve video’s delen

Ik kom vaker social software toepassingen tegen, speciaal gericht voor educatieve doeleinden. Nu bijvoorbeeld SuTree, een oorspronkelijk Israëlisch initiatief waar je gefilmde lessen, instructies, handleidingen, en dergelijke kunt vinden. Het persbericht vond ik wel vreemd, vooral de kop. SuTree profileert zich als een vorm van ‘social e-learning’. Op dit moment

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weer een persoonlijke leeromgeving

My Personal Learning Environment is een goede bespiegeling van Michele Martin op -je raad het al- het fenomeen ‘Persoonlijke Leeromgeving’ (PLE). Martin verbindt hierin social software en (sociaal-)constructivistische opvattingen over leren met elkaar. Zij ziet een PLE vooral als een omgeving voor informeel leren. Vervolgens beschrijft Martin haar eigen leeromgeving.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online interview over mobiel en informeel leren

Via Stephen Downes heb ik een interview van Robin Good met Teemu Arina ontdekt. Arina -een bekend Fins edublogger- spreekt over de toekomst van (t)e-learning en leren. Dus onder meer over mobile learning, informeel leren en connectivisme. Niet alleen de inhoud is interessant. Ook de manier waarop Good het interview

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gij zult niet uit Wikipedia citeren!

Matt Reily van de Daily Orange meldt dat steeds meer universiteiten studenten verbieden om te citeren uit de Wikipedia. Sommigen vinden de Wikipedia niet wetenschappelijk genoeg, anderen vinden deze populaire online encyclopedie onbetrouwbaar. Ik vind dit een zonderlinge benadering. Je zou dan dus ook geen vakbladen mogen gebruiken. Bovendien suggereren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aandacht en status best belangrijk

Graham Wegner schrijft dat nieuwe bloggers moeite hebben om gelezen te worden, terwijl aandacht van anderen noodzakelijk zou zijn om te bloggen. Hij noemt zelfs commentaren op zijn bijdragen het "lifeblood" van zijn weblog. Wegner’s bijdrage bevestigt Stephen Downes’ pleidooi om vooral over onderwerpen te  lezen,  en niet personen te 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Personalisering: uitdaging voor ICT in onderwijs

Eén van de grootste uitdagingen voor (t)e-learning is het realiseren van gepersonaliseerd onderwijs. Dus onderwijs dat tegemoet komt aan de unieke behoeften van de individuele lerende. Dat stelt Dennis Pierce in Tech’s ‘greatest potential’: Personalizing instruction, naar aanleiding van een Amerikaans congres. One of these challenges, (…), is the need

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder