E-learning in het Australische beroepsonderwijs

Wil je weten hoe e-learning in het Australische beroepsonderwijs wordt gebruikt, dan is het definitieve rapport van het 2006 E-learning Benchmarking Project een aanrader. De kernconclusie van het onderzoek luidt: The uptake of e-learning is increasing. Students find e-learning convenient and fun, and believe their increased confidence and skills in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren in werktijd. Een literatuuronderzoek naar formele en informele kenmerken van het leren

Tijdens zijn studie heeft Harm Weistra (gewaardeerd oud-collega en mede-redactielid van e-learning.nl)  een literatuuronderzoek uitgevoerd naar formele en informele kenmerken van het leren. Hoewel uit 2005, is het resultaat van dit literatuuronderzoek ook nu nog erg de moeite waard. Want nog steeds worden formeel en informeel leren vaak tegenover elkaar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe stelling: worden ELO’s 3D?

SecondLife is op dit moment erg ‘hot’. Steeds meer onderwijsinstellingen en opleiders creëren een eigen plek binnen deze 3D omgeving. Wordt SecondLife het voorbeeld voor elektronische leeromgevingen?Ik heb hierover een nieuwe stelling geplaatst waarop je kunt reageren. Ik maak hierbij gebruik van een nieuwe tool.  Een nadeel is -ik weet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Typologie van Internet-gebruikers

Het Pew Internet & American Life Project heeft een rapport uitgebracht waarin zij Internet-gebruikers typeren. De opkomst van web 2.0 was de aanleiding van A Typology of Information and Communication Technology Users. De onderzoekers hebben gekeken naar welke technologieën worden gebruikt, wat men met technologie doet èn welke houding mensen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Access leeromgevingen

Eén van de beperkingen van de dominante elektronische leeromgevingen, vind ik, is het besloten karakter ervan. Ik heb dan ook met genoegen het artikel Open Access Learning Environments van Kenneth Mentor gelezen. Mentor toont enerzijds begrip voor het feit dat onderwijsinstellingen kiezen voor besloten omgevingen (vanwege organisatorische redenen zoals privacy

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder