Samenwerkend leren: zes manieren

Het artikel ‘Collaborate‘ beschrijft zes manieren waarop je ICT kunt inzetten om lerenden samen te laten leren. In het artikel staan tools centraal.  Volgens  de auteur  proberen deze  tools    to "virtualize" different aspects of the classroom experience, providing online environments that facilitate collaboration in the form of discussion, document

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twaalf onvermijdelijke waarheden over (t)e-learning

Kineo heeft dikwijls zinvolle bijdragen over (t)e-learning. Maar ik heb nu toch wel mijn aarzelingen bij 12 Unavoidable Truths About E-Learning. En mijn aarzelingen hebben vooral te maken met de visie op leren die ten grondslag ligt aan deze "twaalf waarheden".  Nogal behaviouristisch als je het mij vraagt, waarbij zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden (t)e-learning

Karl Kapp heeft in een recente bijdrage een aantal voorbeelden van (t)e-learning op een rij gezet. Hij gebruikt daarbij de volgende indeling: Traditionele vormen Games en simulaties Gebaseerd op powerpoint (ja, je leest het goed) Informele vormen van (t)e-learning Podcasts De indeling is discutabel.  Een hoofdindeling e-learning 1.0 – e-learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer ben je geschikt voor (t)e-learning?

Is elke lerende geschikt om via (t)e-learning te leren? Dat is maar de vraag. Een Belgische faculteit heeft in een kleinschalig onderzoek gevraagd welke factoren en/of competenties maken dat je online cursussen met succes afrondt. Zaken als zelfdiscipline, zelfmotivatie en het vermogen om individueel te kunnen werken komen in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronisch leerdossier

Vanochtend ben ik naar een informatiebijeenkomst geweest over het elektronisch leerdossier. Binnen dit programma wordt een landelijke standaard voor de digitale uitwisseling van leergegevens ontwikkelt. De overdracht van leergegevens tussen scholen en instellingen kan hierdoor efficienter en meer verantwoord verlopen, is de bedoeling. Een complex en tijdrovend programma omdat je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Klanten weinig trouw aan leermanagementsysteem

Afnemers van leermanagementsystemen (LMS) blijven de gekozen applicatie relatief weinig trouw. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Bersin & Associates (prijs: 695 dollar).  Bijna een kwart van de respondenten overweegt afscheid te nemen van het geïmplementeerde LMS.  Het onderzoek biedt ook inzicht in de kosten voor licenties en onderhoud.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder