Typologie van Internet-gebruikers

Het Pew Internet & American Life Project heeft een rapport uitgebracht waarin zij Internet-gebruikers typeren. De opkomst van web 2.0 was de aanleiding van A Typology of Information and Communication Technology Users. De onderzoekers hebben gekeken naar welke technologieën worden gebruikt, wat men met technologie doet èn welke houding mensen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Access leeromgevingen

Eén van de beperkingen van de dominante elektronische leeromgevingen, vind ik, is het besloten karakter ervan. Ik heb dan ook met genoegen het artikel Open Access Learning Environments van Kenneth Mentor gelezen. Mentor toont enerzijds begrip voor het feit dat onderwijsinstellingen kiezen voor besloten omgevingen (vanwege organisatorische redenen zoals privacy

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ben je klaar voor mobile learning?

Jongeren van vandaag de dag groeien op met alom tegenwoordige technologie (draadloos, mobiel). Mede daarom wordt deze technologie steeds vaker voor leerdoeleinden ingezet. Het artikel Are You Ready for Mobile Learning? geeft een overzicht van verschillende mobiele technologieën, de mogelijkheden voor leren en de voor- en nadelen. Daarbij gaan de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Werkend leren

Scienceguide schrijft over een onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) naar leerprocessen en kennisontwikkeling van Nederlanders van 16 jaar en ouder. Uit dit onderzoek blijkt het belang van informeel leren tijdens het werk. Gemiddeld verrichten werkenden in Nederland gedurende 31% van hun werktijd leerzame werkzaamheden. Uitgaande van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder