Klanten weinig trouw aan leermanagementsysteem

Afnemers van leermanagementsystemen (LMS) blijven de gekozen applicatie relatief weinig trouw. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Bersin & Associates (prijs: 695 dollar).  Bijna een kwart van de respondenten overweegt afscheid te nemen van het geïmplementeerde LMS.  Het onderzoek biedt ook inzicht in de kosten voor licenties en onderhoud.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn RSS-feeds

Vanochtend sprak ik -voorafgaand aan een vergadering- met een aantal mensen over RSS-feeds. Eén van hen, René Montenarie van Kennisnet, vroeg zich af of het geen goed idee zou zijn als ik mijn verzameling RSS-feeds toegankelijk zou maken. Ik heb meer dan 190 verzameld, waarvan het overgrote deel betrekking heeft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennisconstructie en de net-generation

Een aantal jaren geleden maakte ik kennis met de sociaal-constructivistische opvattingen over leren van mensen als Marlene Scardamalia, Carl Bereiter en Kay Hakkarainen. Deze -en andere- auteurs spreken van ‘knowledge building’, dat in het Nederlands vertaald wordt door ‘kennisconstructie’. Donald Philip legt in The Knowledge Building Paradigm: A Model of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactische principes voor onderwijs aan de net-generation

Helen Sword en Michelle Leggot formuleren zeven didactische principes of strategieën voor onderwijs aan de ‘net generation‘. Zij ontlenen deze principes aan taalonderwijs, maar tegelijk stellen  zij dat de strategieën ook voor andere disciplines gelden: Docenten moeten afzien van de eigen intellectuele autoriteit, maar ook studenten als kennisdragers beschouwen (studenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikipedia selectie voor scholen

2007 Schools Wikipedia selection bestaat uit een groot aantal wikipedia-pagina’s die speciaal voor onderwijsdoeleinden zijn verzameld. De pagina’s zijn gerubriceerd op onderwerp, conform het Britse curriculum. Je kunt door de content tekstgebaseerd of via afbeeldingen navigeren. De uiteindelijke artikelen bestaan voornamelijk uit tekst. Deze web 2.0 onderwijsencyclopedie kan ook worden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat vind ik van het gedoe over de verkiezing van de GroenLinks senatoren?

De zondag is een geschikte dag voor reflectie. Een mooi moment om mij gedachten op papier te zetten over de wijze waarop de GroenLinks-fractie in de Eerste Kamer is gekozen. Ik ga eerst in op de ongeldige stem in Noord-Holland en daarna op het stemgedrag van de Zuid-Hollandse statenfractie. Noord-Holland

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderende geletterdheid

Clarence Fisher heeft een essay geschreven over veranderende geletterdheid. Waar het om gaat is dat je: informatie kunt lezen informatie kunt vinden informatie op waarde kunt schatten Vroeger was dit veel minder van belang omdat informatie door de docent wordt geselecteerd. informatie kunt begrijpen Dit wordt complexer omdat we informatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Context van invloed op gebruik technologie door jongeren

Sarah Lohnes em Charles Kinzer hebben een bescheiden etnografisch onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van technologie door een groep studenten ten behoeve van het leren. Zij concluderen dat de context waarbinnen studenten technologie toepassen erg belangrijk is en zij pleiten daarom voor een meer genuanceerde benadering van de ‘net-generation‘. While

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder