Papierloos werken

IT-professionals pleiten vaker voor een papierloos kantoor, maar geven zelf niet het goede voorbeeld. Dat bericht de Automatisering Gids. Op mijn werk proberen we ook te werken met minder papier. We werken bijvoorbeeld met flexibele werkplekken en hebben betrekkelijk weinig kastruimte, sinds een recente verbouwing. Je merkt dan dat je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van competentiegericht leren naar integrale beroepsvorming

Zo meteen vertrek ik naar Oegstgeest voor het afsluitende seminar van de Leergang BVE 2007 die ik dit jaar heb gevolgd. Ter afsluiting moesten we een paper schrijven. In mijn paper pleit ik voor een herbezinning op competentiegericht onderwijs. Kern van mijn kritiek is dat competentiegericht onderwijs ‘te smal’ wordt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenwerkend leren: zes manieren

Het artikel ‘Collaborate‘ beschrijft zes manieren waarop je ICT kunt inzetten om lerenden samen te laten leren. In het artikel staan tools centraal.  Volgens  de auteur  proberen deze  tools    to "virtualize" different aspects of the classroom experience, providing online environments that facilitate collaboration in the form of discussion, document

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twaalf onvermijdelijke waarheden over (t)e-learning

Kineo heeft dikwijls zinvolle bijdragen over (t)e-learning. Maar ik heb nu toch wel mijn aarzelingen bij 12 Unavoidable Truths About E-Learning. En mijn aarzelingen hebben vooral te maken met de visie op leren die ten grondslag ligt aan deze "twaalf waarheden".  Nogal behaviouristisch als je het mij vraagt, waarbij zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden (t)e-learning

Karl Kapp heeft in een recente bijdrage een aantal voorbeelden van (t)e-learning op een rij gezet. Hij gebruikt daarbij de volgende indeling: Traditionele vormen Games en simulaties Gebaseerd op powerpoint (ja, je leest het goed) Informele vormen van (t)e-learning Podcasts De indeling is discutabel.  Een hoofdindeling e-learning 1.0 – e-learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer ben je geschikt voor (t)e-learning?

Is elke lerende geschikt om via (t)e-learning te leren? Dat is maar de vraag. Een Belgische faculteit heeft in een kleinschalig onderzoek gevraagd welke factoren en/of competenties maken dat je online cursussen met succes afrondt. Zaken als zelfdiscipline, zelfmotivatie en het vermogen om individueel te kunnen werken komen in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronisch leerdossier

Vanochtend ben ik naar een informatiebijeenkomst geweest over het elektronisch leerdossier. Binnen dit programma wordt een landelijke standaard voor de digitale uitwisseling van leergegevens ontwikkelt. De overdracht van leergegevens tussen scholen en instellingen kan hierdoor efficienter en meer verantwoord verlopen, is de bedoeling. Een complex en tijdrovend programma omdat je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder