Ik ben EEN. En jij? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOntwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning
Ik ben EEN. En jij? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderAnne Davis en Ewa McGrail hebben tijdens de recent gehouden NECC 2007 een posterpresentatie gehouden over hun ervaringen met weblogs voor leerlingen en deelnemers. Je kunt de digitale versie ook online vinden. Davis en McGrail beschrijven onder meer waarmee je rekening moet houden als je een weblog-project in het onderwijs
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderMohamed Amine Chatti pleit voor een andere benadering van onder andere kennismanagement. Leren en kennis zijn immers sociaal, persoonlijk, dynamisch, enzovoorts. In The Future of Learning and Knowledge Management pleit hij voor een more social, personalized, open, dynamic, emergent, and knowledge-pull model for learning and KM. Chatti formuleert zeven kritische
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderIk ben er tot dusver nog niet aan toegekomen om aandacht te besteden aan Daten met collega’s via een CoP van mijn oud-collega Renée Filius. En dat is niet terecht. Renée geeft in dit artikel adviezen voor een succesvolle exploitatie van een Community of Practice (CoP), mede op basis van
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderDe afgelopen week organiseerde (t)e-learning aanbieder Giunti Labs (ook actief op de Nederlandse markt) een conferentie over trends op het gebied van (t)e-learning voor bedrijven. Bob Little doet verslag. Er van uitgaande dat Little de conferentie goed weer heeft gegeven, dan vallen mij in vergelijking met het onderwijs een aantal
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderScitalks is een leuk initiatief. Je vindt hier een groot aantal interviews, discussies en presentaties van experts op een groot aantal terreinen. De ondertitel van de site met video’s is: Smart people on cool topics. Bezoekers kunnen hun oordeel geven over de video’s, die in een groot aantal categorieën zijn
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderBij toeval kom ik net het artikel The pedagogical design of technology enhanced collaborative learning van Minna Lakkala tegen. Ik heb een aantal jaren geleden met Minna samengewerkt in een project rond computer supported collaborative learning. In dit paper stelt Minna dat traditionele manieren van didactisch ontwerpen maar moeilijk passen
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderUfi/learndirect en Kineo hebben een paper over rapid e-learning geschreven, m.i. één van de huidige trends op het gebied van (t)e-learning. De gids bakent onder andere rapid e-learning af, beschrijft voorbeelden van toepassingen in de praktijk èn gaat on op verwachte ontwikkelingen op dit gebied. Het is een duidelijk geschreven,
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderInteressant artikeltje in Trouw. Volgens hoogleraar beroepsonderwijs Elly de Bruijn blijft de innovatie van het MBO te veel steken in theorie, terwijl de praktische invulling onderbelicht blijft. Oorzaak, volgens De Bruijn: een gebrek aan kennis rond nieuwe didactiek en leren. „Het nieuwe concept is in grote lijnen duidelijk”, zegt De
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderDe volgende week promoveert mijn ex-collega Jakko van de Pol op een onderzoek naar de toepassing van een zogenaamd ‘annotatiesysteem‘. Dit is een tool waarmee feedback kan worden gegeven op complexe literatuur. Jakko heeft onderzocht in welke mate deze tool online samenwerkend leren kan ondersteunen. Meer informatie over de werking
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verder