Didactische principes voor onderwijs aan de net-generation

Helen Sword en Michelle Leggot formuleren zeven didactische principes of strategieën voor onderwijs aan de ‘net generation‘. Zij ontlenen deze principes aan taalonderwijs, maar tegelijk stellen  zij dat de strategieën ook voor andere disciplines gelden: Docenten moeten afzien van de eigen intellectuele autoriteit, maar ook studenten als kennisdragers beschouwen (studenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikipedia selectie voor scholen

2007 Schools Wikipedia selection bestaat uit een groot aantal wikipedia-pagina’s die speciaal voor onderwijsdoeleinden zijn verzameld. De pagina’s zijn gerubriceerd op onderwerp, conform het Britse curriculum. Je kunt door de content tekstgebaseerd of via afbeeldingen navigeren. De uiteindelijke artikelen bestaan voornamelijk uit tekst. Deze web 2.0 onderwijsencyclopedie kan ook worden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat vind ik van het gedoe over de verkiezing van de GroenLinks senatoren?

De zondag is een geschikte dag voor reflectie. Een mooi moment om mij gedachten op papier te zetten over de wijze waarop de GroenLinks-fractie in de Eerste Kamer is gekozen. Ik ga eerst in op de ongeldige stem in Noord-Holland en daarna op het stemgedrag van de Zuid-Hollandse statenfractie. Noord-Holland

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderende geletterdheid

Clarence Fisher heeft een essay geschreven over veranderende geletterdheid. Waar het om gaat is dat je: informatie kunt lezen informatie kunt vinden informatie op waarde kunt schatten Vroeger was dit veel minder van belang omdat informatie door de docent wordt geselecteerd. informatie kunt begrijpen Dit wordt complexer omdat we informatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Context van invloed op gebruik technologie door jongeren

Sarah Lohnes em Charles Kinzer hebben een bescheiden etnografisch onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van technologie door een groep studenten ten behoeve van het leren. Zij concluderen dat de context waarbinnen studenten technologie toepassen erg belangrijk is en zij pleiten daarom voor een meer genuanceerde benadering van de ‘net-generation‘. While

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeeld van hogeschool op SecondLife

Pierre Gorissen heeft een zeven minuten durend filmpje gemaakt van het Fontys Eiland in SecondLife. Half juni wordt dit eiland gelanceerd, heb ik begrepen. Verwacht geen didactische hoogstandjes. Het is vooral een voorbeeld van ‘presence’. Wat mij opvalt is de integratie van andere Internettoepassingen zoals Twitter, IRC en websites. En

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Multitasking: mythe of misverstand?

Een paar dagen geleden schreef over de mythe van het multitasken. Gisteren publiceerde mijn collega e-learning.nl-redactielid Arja Veerman samen met Paul Kirschner op de e-learning themasite van SURF het artikel "Het Misverstand Multitasking". Ik denk dat je sommige (leer)activiteiten wel, en andere niet tegelijkertijd kunt uitvoeren. Veerman en Kirschner zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder