Twaalf onvermijdelijke waarheden over (t)e-learning

Kineo heeft dikwijls zinvolle bijdragen over (t)e-learning. Maar ik heb nu toch wel mijn aarzelingen bij 12 Unavoidable Truths About E-Learning. En mijn aarzelingen hebben vooral te maken met de visie op leren die ten grondslag ligt aan deze "twaalf waarheden".  Nogal behaviouristisch als je het mij vraagt, waarbij zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden (t)e-learning

Karl Kapp heeft in een recente bijdrage een aantal voorbeelden van (t)e-learning op een rij gezet. Hij gebruikt daarbij de volgende indeling: Traditionele vormen Games en simulaties Gebaseerd op powerpoint (ja, je leest het goed) Informele vormen van (t)e-learning Podcasts De indeling is discutabel.  Een hoofdindeling e-learning 1.0 – e-learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer ben je geschikt voor (t)e-learning?

Is elke lerende geschikt om via (t)e-learning te leren? Dat is maar de vraag. Een Belgische faculteit heeft in een kleinschalig onderzoek gevraagd welke factoren en/of competenties maken dat je online cursussen met succes afrondt. Zaken als zelfdiscipline, zelfmotivatie en het vermogen om individueel te kunnen werken komen in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronisch leerdossier

Vanochtend ben ik naar een informatiebijeenkomst geweest over het elektronisch leerdossier. Binnen dit programma wordt een landelijke standaard voor de digitale uitwisseling van leergegevens ontwikkelt. De overdracht van leergegevens tussen scholen en instellingen kan hierdoor efficienter en meer verantwoord verlopen, is de bedoeling. Een complex en tijdrovend programma omdat je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Klanten weinig trouw aan leermanagementsysteem

Afnemers van leermanagementsystemen (LMS) blijven de gekozen applicatie relatief weinig trouw. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Bersin & Associates (prijs: 695 dollar).  Bijna een kwart van de respondenten overweegt afscheid te nemen van het geïmplementeerde LMS.  Het onderzoek biedt ook inzicht in de kosten voor licenties en onderhoud.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn RSS-feeds

Vanochtend sprak ik -voorafgaand aan een vergadering- met een aantal mensen over RSS-feeds. Eén van hen, René Montenarie van Kennisnet, vroeg zich af of het geen goed idee zou zijn als ik mijn verzameling RSS-feeds toegankelijk zou maken. Ik heb meer dan 190 verzameld, waarvan het overgrote deel betrekking heeft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennisconstructie en de net-generation

Een aantal jaren geleden maakte ik kennis met de sociaal-constructivistische opvattingen over leren van mensen als Marlene Scardamalia, Carl Bereiter en Kay Hakkarainen. Deze -en andere- auteurs spreken van ‘knowledge building’, dat in het Nederlands vertaald wordt door ‘kennisconstructie’. Donald Philip legt in The Knowledge Building Paradigm: A Model of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder