Vernieuwing MBO blijft steken in theorie

Interessant artikeltje in Trouw. Volgens hoogleraar beroepsonderwijs Elly de Bruijn blijft de innovatie van het MBO te veel steken in theorie, terwijl de praktische invulling onderbelicht blijft. Oorzaak, volgens De Bruijn: een gebrek aan kennis rond nieuwe didactiek en leren. „Het nieuwe concept is in grote lijnen duidelijk”, zegt De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Annotatiesysteem voor samenwerkend leren

De volgende week promoveert mijn ex-collega Jakko van de Pol op een onderzoek naar de toepassing van een zogenaamd ‘annotatiesysteem‘.  Dit is een tool waarmee feedback kan worden gegeven op complexe literatuur. Jakko heeft onderzocht in welke mate deze tool online samenwerkend leren kan ondersteunen.  Meer informatie over de werking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De opkomst van rapid e-learning (en de beperkingen ervan)

Mike Alcock (met c o c k) voorspelt grote veranderingen op het gebied van (t)e-learning. De reden is de opkomst van ‘rapid e-learning’: (t)e-learning die snel ontwikkeld kan worden zodat bedrijfskritische kennis sneller toegankelijk wordt voor meer medewerkers. Er zijn steeds meer tools op de markt die je snel in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatie Einstein doet massaal aan social networking

Advertising Age presenteert interessante feiten over mediagebruik door de Generatie Einstein. Maar liefst 96% van alle jongeren die online zijn participeren minstens één keer per week in een social network (zoals Facebook of MySpace). Het onderliggende onderzoek is vanuit marketing oogpunt uitgevoerd. Toch is het artikel Social Networking Reaches Near

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruiksgemak mobile learning

Mobiele apparaten zijn vanuit educatief oogpunt vaak helemaal niet zo gebruikersvriendelijk. Daarom loopt mobile learning vaker spaak. Agnes Kukulska-Hulme van de Britse Open Universiteit reflecteert op ‘lessons learned’ ten aanzien van m-learning. Zij stelt dat menselijke factoren ook nu weer crucial zijn voor een succesvol gebruik van mobiele technologie ten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder