De toekomst van bedrijfsopleidingen (ik word genoemd…)

Dit artikel schetst een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsopleidingen, in het verleden en in de toekomst. De auteur stelt dat bedrijfsopleidingen ‘volwassen’ worden omdat opleidingen worden erkend als een valide investering in het menselijk kapitaal van de onderneming. Bedrijfsopleidingen hebben zich ontwikkeld van een standaard klassieke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bedrijfsleven laat bloggen links liggen

Vanmiddag kwam ik in een leesmap een artikeltje in Management Team tegen over weblogs binnen bedrijven. Het artikel refereert aan een recent onderzoek van Bain & Company naar de 25 belangrijkste managementtools. Slechts 30% van de aan het onderzoek deelnemende bedrijven gebruikt weblogs. Men is er bovendien weinig tevreden over.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale netwerken op de werkplek

E-learning magazine heeft een artikel gepubliceerd over hoe sociale netwerk analyse kan bijdragen aan het vergroten van de doelmatigheid van interne trainingen. Met behulp van sociale netwerk analyse kun je, aldus de auteur Bill Russell, het sociale kapitaal van je organisatie in kaart brengen (wie zijn de belangrijkste kennisdelers?). En

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Je ontwikkelt geen identiteit binnen Second Life

Terry Anderson uit vanuit onderwijskundig oogpunt scherpe kritiek op de virtuele wereld Second Life. Zijn grootste bezwaar is dat het niet mogelijk is om je ‘eerste’ en ’tweede’ leven met elkaar te synchroniseren. Vanuit onderwijskundig oogpunt is dat volgens Anderson belangrijk want I want my students to develop insights, explore

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(t)e-Learning projecten managen

De e-learning project management guide is een twaalf pagina’s tellend white paper dat opleidingsafdelingen wil helpen bij het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van (t)e-learning programma’s. De gids formuleert onder andere vier minimale ‘C’-eisen: connectivity, competences, capability, culture. Ook stellen de auteurs dat elk (t)e-learning project vier fasen kent: Analyse Ontwerp

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder