SOA en soa

Bill Olivier van JISC heeft voor de Educause Review een informatief artikel geschreven over de service-oriented approach (soa). Enkele trefwoorden hierbij zijn Services via Internet (webservices) Integratie van services, componenten Data maar op één plek opgeslagen Open standaarden Zo min mogelijk overlap functionaliteiten Makkelijker aan te passen (adaptief) Hij onderscheidt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mashup-technologie impuls voor leeromgeving van de toekomst

Ik heb regelmatig aandacht besteed aan de toekomst van de elektronische leeromgeving. Een technologie die hiervoor wel eens erg belangrijk relevant kan worden, is de mashup-technologie. In de meest recente Educause Review omschrijft Brain Lamb deze technologie als complex, maar veel belovend voor het onderwijs. As the term suggests, mashups

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

We hebben technologie, waarom gebruiken we het zo weinig voor leren?

Su White beschrijft in Critical success factors for e-learning and institutional change – some organisational perspectives on campus-wide e-learning waarom technologie naar verhouding weinig wordt gebruikt binnen het Britse hoger onderwijs, terwijl ICT altijd en overal beschikbaar is. Zij schrijft onder meer dat instituten met veel autonomie vaak fraaie lokale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Media-educatie verplicht kerndoel?

Mijn eigen partij GroenLinks lanceert vandaag een initiatiefwet media-educatie. Kamerlid Tofik Dibi wil dat alle scholen binnen het basis- en voortgezet onderwijs verplicht aandacht besteden aan omgaan met de media. Jongeren moeten leren weerbaar en goed geïnformeerd hun weg te vinden in de informatiemaatschappij, vindt GroenLinks. Er zijn tal van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactische eigenschappen social software voor taalonderwijs

Barbara Dieu en Vance Stevens willen onderzoeken hoe verschillende typen social software gebruikt kunnen worden binnen taalonderwijs. In Pedagogical affordances of syndication, aggregation, and mash-up of content on the Web geven zij eerst een beschrijving van een groot aantal applicaties. Zij gaan daarbij nauwelijks in op de didactische toepassing ervan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder