Metaforen voor een elektronische leeromgeving

Luke Fernandez heeft een lezenswaardig artikel geschreven over metaforen voor een elektronische leeromgeving (hij zelf gebruikt hiervoor de term ‘Collaboration and Learning Environments’). Het gebruik van een metafoor helpt volgens Fernandez bij het nemen van beslissingen ten aanzien van een ELO. Hij vergelijkt een ELO met een land. Landen kennen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Positieve effecten online games

Online games kunnen positief bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Brunel University. De onderzoekers ontdekten dat jongeren via een bepaald spel -in vergelijking met klassikaal onderwijs- meer leerden over culturen, rassen en klassen. Helaas bevat het bericht geen hyperlink naar het onderzoeksrapport zelf.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presenteren tijdens de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT?

Op 26 en 27 maart 2008 organiseert het Consortium voor Innovatie in Maastricht dé grote conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT. De conferentie richt zich met name op het VMBO en MBO. Ik zit dit keer in de programmacommissie. Je kunt nu al voorstellen indienen voor presentaties. De sluitingsdatum voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De markt van leermanagementsystemen

Bersin & Associates hebben weer een rapport gepubliceerd waarin zij de markt van leermanagementsystemen (LMS) analyseren. Enkele bevindingen die mij opvallen: Er is in toenemende mate belangstelling voor outsourcing en ‘software as a service’ (SaaS) als het gaat om leermanagementsystemen. Performance en talent management krijgen meer aandacht in relatie tot

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Template helpt docenten webquests maken

Webquests kunnen heel krachtige (t)e-learning toepassingen zijn. Een webquest is een authentieke leeractiviteit, waarbij lerenden al onderzoekend werken aan een concreet en functioneel product. De lerenden gebruiken daarbij (voornamelijk) het Internet als informatiebron. Docenten publiceren webquests online. En daar zit een mogelijke hindernis: niet elke docent is in staat om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT-beveiliging

eSchool News sprak onlangs met een aantal specialisten over onderwerpen in relatie tot ICT en beveiliging. De titel van het betreffende artikel is geworden: IT Security: Aiming at a moving target. Het artikel beschrijft onder andere dat scholen steeds intensiever het gedrag van gebruikers op Internet monitoren. Deze scholen constateren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Podcasting gids

Poducate Me Guide is een zeer uitgebreide handleiding over podcasting in het onderwijs. De gids gaat vooral uitvoerig in op hoe je een podcast maakt en wat je daarvoor nodig hebt. Eén hoofdstuk gaat uitgebreid in op de educatieve toepassing van podcasting. In dit hoofdstuk worden onder andere tips gegeven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning 2.0 natuurlijke bondgenoot werkplekleren

Sinds ongeveer anderhalf jaar verschijnen er artikelen over e-learning 2.0. Maar waarschijnlijk bereiken deze publicaties slechts een klein deel van de groep professionals die zich bezighoudt met leren op de werkplek. Dit lijkt althans de belangrijkste reden voor Tony Karrer te zijn om Understanding E-Learning 2.0 in Learning Circuits te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder