Naar een andere benadering van kennismanagement

Mohamed Amine Chatti pleit voor een andere benadering van onder andere kennismanagement. Leren en kennis zijn immers sociaal, persoonlijk, dynamisch, enzovoorts. In The Future of Learning and Knowledge Management pleit hij voor een more social, personalized, open, dynamic, emergent, and knowledge-pull model for learning and KM. Chatti formuleert zeven kritische

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends in corporate (t)e-learning

De afgelopen week organiseerde (t)e-learning aanbieder Giunti Labs (ook actief op de Nederlandse markt) een conferentie over trends op het gebied van (t)e-learning voor bedrijven. Bob Little doet verslag. Er van uitgaande dat Little de conferentie goed weer heeft gegeven, dan vallen mij in vergelijking met het onderwijs een aantal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactisch ontwerp samenwerkend leren

Bij toeval kom ik net het artikel The pedagogical design of technology enhanced collaborative learning van Minna Lakkala tegen. Ik heb een aantal jaren geleden met Minna samengewerkt in een project rond computer supported collaborative learning. In dit paper stelt Minna dat traditionele manieren van didactisch ontwerpen maar moeilijk passen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vernieuwing MBO blijft steken in theorie

Interessant artikeltje in Trouw. Volgens hoogleraar beroepsonderwijs Elly de Bruijn blijft de innovatie van het MBO te veel steken in theorie, terwijl de praktische invulling onderbelicht blijft. Oorzaak, volgens De Bruijn: een gebrek aan kennis rond nieuwe didactiek en leren. „Het nieuwe concept is in grote lijnen duidelijk”, zegt De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Annotatiesysteem voor samenwerkend leren

De volgende week promoveert mijn ex-collega Jakko van de Pol op een onderzoek naar de toepassing van een zogenaamd ‘annotatiesysteem‘.  Dit is een tool waarmee feedback kan worden gegeven op complexe literatuur. Jakko heeft onderzocht in welke mate deze tool online samenwerkend leren kan ondersteunen.  Meer informatie over de werking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder