Wat doet een mens op de eerste vakantiedag?

Terwijl de Vierdaagse wandelaars een straat verderop richting Wedren gaan, heb ik op mijn eerste vakantiedag maar eens mijn CV, publicatielijst en LinkedIn-profiel aangepast (en een discussiestuk over de partijraad afgemaakt). Bij LinkedIn viel me op dat je hier bij professionalisering alleen opleidingen kwijt kunt. Ik heb daarom maar een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

BlackBoard, innovatie en anti-plagiaat

Het valt me net op dat dat weblog van BlackBoard "Educate innovate" heet. Ik ken mensen die dat een contradictio in terminis vinden 😉 BlackBoard lijkt er overigens nog steeds naar te streven één alomvattend systeem te worden, getuige hun overname van het anti-plagiaat systeem SafeAssign. BlackBoard-gebruikers krijgen deze applicatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Video persoonlijke leeromgevingen en SOA

Graham Attwell heeft ten behoeve van de Alt-C in Edinburgh een zeven minuten durende video gemaakt over persoonlijke leeromgevingen, de service oriented approach, leerstijlen en het belang van informeel leren. David Tosh noemt Attwell overigens the leading voice for change in the area of learning environments, ePortfolios and PLEs. Graham

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijftien manieren om een wiki te gebruiken

Web Workers Daily heeft vijftien manieren geïdentificeerd waarop je een wiki op een productieve manier kunt gebruiken. Variërend van een to-do-lijst, een checklist, referentielijst tot een plek om samen met anderen te werken. De laatste toepassing is de meest grappige: One place for everything. Verder bevat dit bericht ook verwijzingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs moet leerlingen beter voorbereiden als het gaat om veiligheid en ICT

eSchool News maakt melding van een onderzoek waaruit blijkt dat scholen vooral vertrouwen op technische maatregelen als het gaat om veiligheid en ICT. Denk daarbij aan het blokkeren van bepaalde websites en het werken met wachtwoorden. Het onderwijs besteedt volgens dit onderzoek echter weinig aandacht aan deskundigheidsbevordering en communicatie met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsomgevingen voor een niet-bestaande generatie?

Een paar dagen geleden beloofde ik terug te komen op de scriptie van Robert Langeweg: ‘Driedimensionale virtuele werelden: de onderwijsomgeving voor een niet bestaande generatie?’ Langeweg heeft deze scripte geschreven op basis van een onderzoek naar de geschiktheid van driedimensionale virtuele werelden voor het basisonderwijs (op verzoek van EPN). Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder