ICT sleutelrol binnen Amerikaans onderwijs

ICT-gigant Cisco heeft onderzoek laten doen naar de houding van Amerikanen ten opzichte van onderwijs. Uit dit onderzoek -waaraan 7000 respondenten hebben deelgenomen- blijkt dat Amerikanen vinden dat het onderwijssysteem drastisch moet veranderen zodat de VS in de 21ste eeuw competitief blijft. Men is het alleen niet eens over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meta leerdoelen

Clark Aldrich onderscheidt in zijn bijdrage The Learning Trifecta – Learning to Be, Learning to Do, Learning to Know drie elkaar overlappende meta leerdoelen. Learning to be is gericht op indentiteitsontwikkeling. Lerenden werken hier volgens Aldrich aan via sociale netwerken en communities. Learning to do richt zich op het beïnvloeden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn Top Tien Tools

Jane Hart verzamelt de favoriete tools van e-learning professionals. Inmiddels hebben 54 mensen hun tools beschreven.  Onder andere Jane zelf, Jay Cross, Stephen Downes en Karl Kapp. Mijn favoriete tools staan er ook bij. Lastig maken, zo’n lijstje. Ik heb Skype uiteindelijk niet vermeld, en ook Twitter niet, de Kennisnetgroepen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dynamische sociale netwerken

Dave Pollard gaat in op de complexiteit en dynamiek van sociale netwerken. Volgens Pollard nemen deelnemers als identiteit deel aan een netwerk. Een individu kan verschillende identiteiten aannemen. Deze identiteiten kunnen gebaseerd zijn op een rol, op lidmaatschap of op een gebeurtenis of project. Role affinity draws principally on shared

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gedragsregels voor Second Life

IBM is het eerste bedrijf dat officiële gedragregels opstelt voor virtuele werelden als Second Life, schrijft De AutomatiseringsGids.  Personeelsleden van ‘Big Blue’ horen zich aan deze regels te houden als zij gebruik maken van virtuele werelden (IBM maakt zelf steeds meer gebruik van Second Life). De regels hebben betrekking op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologische trends binnen het onderwijs

Wat zijn de belangrijkste technologische trends binnen het onderwijs? EdTech Magazine onderscheidt er zes. Dit online tijdschrift laat zes experts aan het woord. Met als resultaat de volgende trends: Het gebruik van virtuele werelden. Het gebruik van draadloze netwerken en zogenaamde mesh netwerken. Het gebruik van user-generated content dankzij web

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikipedia vs Britannica

Er woedt al een tijdje een ‘strijd’ tussen de gerenommeerde encyclopedie Britannica en de web 2.0-applicatie Wikipedia. Via George Siemens kwam ik de volgende episode van dit ‘gevecht’ tegen: een wikipedia-pagina waar fouten in de Britannica verbeterd worden! These examples can serve as useful reminders of the fact that no

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder