BlackBoard, innovatie en anti-plagiaat

Het valt me net op dat dat weblog van BlackBoard "Educate innovate" heet. Ik ken mensen die dat een contradictio in terminis vinden 😉 BlackBoard lijkt er overigens nog steeds naar te streven één alomvattend systeem te worden, getuige hun overname van het anti-plagiaat systeem SafeAssign. BlackBoard-gebruikers krijgen deze applicatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Video persoonlijke leeromgevingen en SOA

Graham Attwell heeft ten behoeve van de Alt-C in Edinburgh een zeven minuten durende video gemaakt over persoonlijke leeromgevingen, de service oriented approach, leerstijlen en het belang van informeel leren. David Tosh noemt Attwell overigens the leading voice for change in the area of learning environments, ePortfolios and PLEs. Graham

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijftien manieren om een wiki te gebruiken

Web Workers Daily heeft vijftien manieren geïdentificeerd waarop je een wiki op een productieve manier kunt gebruiken. Variërend van een to-do-lijst, een checklist, referentielijst tot een plek om samen met anderen te werken. De laatste toepassing is de meest grappige: One place for everything. Verder bevat dit bericht ook verwijzingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs moet leerlingen beter voorbereiden als het gaat om veiligheid en ICT

eSchool News maakt melding van een onderzoek waaruit blijkt dat scholen vooral vertrouwen op technische maatregelen als het gaat om veiligheid en ICT. Denk daarbij aan het blokkeren van bepaalde websites en het werken met wachtwoorden. Het onderwijs besteedt volgens dit onderzoek echter weinig aandacht aan deskundigheidsbevordering en communicatie met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsomgevingen voor een niet-bestaande generatie?

Een paar dagen geleden beloofde ik terug te komen op de scriptie van Robert Langeweg: ‘Driedimensionale virtuele werelden: de onderwijsomgeving voor een niet bestaande generatie?’ Langeweg heeft deze scripte geschreven op basis van een onderzoek naar de geschiktheid van driedimensionale virtuele werelden voor het basisonderwijs (op verzoek van EPN). Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Metaforen voor een elektronische leeromgeving

Luke Fernandez heeft een lezenswaardig artikel geschreven over metaforen voor een elektronische leeromgeving (hij zelf gebruikt hiervoor de term ‘Collaboration and Learning Environments’). Het gebruik van een metafoor helpt volgens Fernandez bij het nemen van beslissingen ten aanzien van een ELO. Hij vergelijkt een ELO met een land. Landen kennen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Positieve effecten online games

Online games kunnen positief bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Brunel University. De onderzoekers ontdekten dat jongeren via een bepaald spel -in vergelijking met klassikaal onderwijs- meer leerden over culturen, rassen en klassen. Helaas bevat het bericht geen hyperlink naar het onderzoeksrapport zelf.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presenteren tijdens de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT?

Op 26 en 27 maart 2008 organiseert het Consortium voor Innovatie in Maastricht dé grote conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT. De conferentie richt zich met name op het VMBO en MBO. Ik zit dit keer in de programmacommissie. Je kunt nu al voorstellen indienen voor presentaties. De sluitingsdatum voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder