Ervaringen met Twitter in leersituaties

Gebruik je Twitter voor samenwerking in leersituaties? Of heb je daar belangstelling voor? Bezoek dan eens Twitter Collaboration Stories, een initiatief van Community of Practice-expert (en edublogger) Nancy White. Je vindt al verschillende verhalen in deze wiki. Bijvoorbeeld over Twitter als virtuele waterkoeler (in Nederland zouden we zeggen: virtuele koffie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Breekt SecondLife bij bedrijfsopleidingen door?

In Second Life Produces Real Training Results claimt Anders Gronstedt dat SL sterk in opkomst is in de wereld van bedrijfsopleidingen. Gronstedt ziet SL bijvoorbeeld als geschikt platform om professionals technische concepten te leren. Verder verwacht de auteur dat SL -zeker nu geluid ondersteund wordt- videoconferencing en webinars zal vervangen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale netwerken als leeromgeving?

Kunnen toepassingen als Facebook of MySpace als leeromgeving worden gebruikt? Christy Tucker heeft over dit onderwerp de laatste week twee aardige bijdragen geschreven: Facebook as LMS Social Networking as LMS: Problems and Opportunities Christy is er nog niet helemaal uit. Haar bijdragen zijn duidelijke voorbeelden van "thoughts under construction". Volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Implementatie (t)e-learning: het gaat om mensen

In Implementing E-Learning the Right Way benadrukt Lance Dublin terecht dat een succesvolle invoering van (t)e-learning staat of valt met de menselijke factor. Krijg je de lerende er bij betrokken? Zijn de leidinggevenden gemotiveerd? Zijn docenten bereid en in staat om te veranderen? It is about ensuring your organization and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Education 2.0 volgens Wired

Het bekende online Internetmagazine Wired publiceerde onlangs een artikelenserie rond education 2.0: educatieve applicaties voor de informatiesamenleving. In het eerste artikel beschrijft Wired ‘noodzakelijke’ gadgets, zoals een laptop, voice recorder en BlackBerry. Het tweede artikel gaat over applicaties om bestanden met elkaar te delen. Wired gaat hierbij ook in op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar een andere benadering van formeel en informeel leren

Mijn oud-collega Daan Assen besteedde een tijd geleden aandacht aan een onderzoek van het Britse National Institute of Continuing Adult Education waaruit blijkt dat werkenden de voorkeur geven aan informeel leren als het gaat om deskundigheidsbevordering. Waar het hierbij volgens mij om gaat is dat lerenden de voorkeur geven aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder