Onderwijs nodig voor ICT-competenties

Vicky Davis illustreert uit eigen ervaring dat het hard nodig is dat jongeren werken aan ICT-competent zijn (en niet alleen aan ICT-vaardigheden). Zij spreekt overigens van “digital citizinship“, digitaal burgerschap dus. Het onderwijs negeert dit op dit moment, stelt Davis: Likewise, the digital revolution has its own problems… largely due

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe houd je de e-lerende wakker?

Engaging Interactions For eLearning is een gratis elektronisch boek waarin 25 werkvormen zijn beschreven waarmee je deelnemers aan (t)e-learning ‘wakker’ kunt houden. Activerende werkvormen voor (t)e-learning, dus. Volgens de samensteller kan (t)e-learning namelijk nog saaier zijn dan ‘gewone’ trainingen. Behalve de werkvormen, gaat de auteur ook in op vragen als:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat er mis kan gaan in een online community

Anatomy of a Community Meltdown illustreert wat er allemaal mis kan gaan in een online community. Deze weblogbijdrage beschrijft de teloorgang van de Macserial Junkie community, een online gemeenschap die te maken kreeg met ernstige vormen van cyberpesten en machtspellen. De auteur gaat in op het conflict (veroorzaakt door ruzie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

soa geen doorslaand succes

Amerikaans onderzoek laat zien dat de service oriented architecture (soa) voor menig organisatie geen Haarlemmer olie blijkt te zijn. Dat bericht de AutomatiseringsGids. Bijna 60% van de ondervraagden geeft aan dat de complexiteit van de ICT-infrastructuur is toegenomen na implementatie van een soa. En dat terwijl vereenvoudiging van de ICT-infrastructuur

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblogs gebruiken voor formatief beoordelen

In Using Blogs for Formative Assessment and Interactive Teaching beschrijft Lisa Foggo hoe weblogs gebruikt kunnen worden om informatievaardigheden op een formatieve manier te beoordelen. Het gaat daarbij vooral om het in kaart brengen van de verwachtingen van deelnemers en het aan het eind bepalen van de tevredenheid. Foggo beschrijft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

School 2.0

Op dit moment discussiëren Angelsaksische edubloggers over e-learning 2.0 en school 2.0. Grosso modo lijken er twee ‘kampen’ te zijn: Het eerste ‘kamp’ lijkt de nadruk te leggen op nieuwe manieren van leren die mogelijk worden als je social software inzet. Het tweede ‘kamp’ vindt ‘school 2.0’ eigenlijk een contradictio

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leeromgevingen voor de net-generation

Vrijdag j.l. is Joost Robben van STOAS afgestudeerd. Titel van zijn scriptie: Learning environments for Net-generation learners. In zijn scriptie verkent hij het gebruik van digitale media en web technologie en de kenmerken van de lerenden van de net-generation. Joost heeft vooral gekeken naar het gebruik van  virtuele sociale netwerken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder